Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Πέμπτη 16 Ιουνίου 2011

Περὶ αὐτάρκειας

Τς προάλλες πο τ κουβέντιαζα μ τ φίλο μου τ Σπύρο γι τ περ τς κατάστασης γενικς, μο λέει σ μία στιγμή: «ντε ρ, ν γυρίσουμε πίσω στ χωριά μας ν φυτέψουμε κήπους ν πάρουμε κότες……»  νομίζω τι κα σ κάποια στιγμ  πρόσθεσε: "ν γίνουμε ατάρκεις". Τέλος πάντων λέξη τν επε δν τν επε μου μεινε. Στ σπίτι τ σκέφτηκα κα νομίζω τι τ πρόβλημα κάπου κε χει τ ρίζα του.


Δν διαθέτομεν ατάρκεια σύντροφοι.
Δν εμεθα ατάρκεις, 


περκαταναλώναμε κα περκαταναλώνουμε σ μία τμόσφαιρα ποτιθέμενου εδαιμονισμο. Λατρεύαμε κα λατρεύουμε τ περιττ τ παραπανήσιο, κα μοχθομε γ΄ ατό. Φτανε ο διαφημίσεις στ ΜΜΕ; Φτανε τ χαζοσίριαλ τύπου δυναστείας πο διαμορφώσανε κα διαμορφώνουνε τ πρότυπό του κόρεστου, το πληστου, κόμα το σωτου κα το χαλίνωτου νθρώπου; Φταίει τ κλίμα τς ποχς πο μς θέλει νικανοποίητους σ λη τ διάρκεια το βίου μας; Φταίει τ ξερό μας τ κεφάλι…. Ποις ξέρει. πως πεδείχθη μες πάντως δν εμαστε ατάρκεις …  οτε γκρατες…. πολλ δ μλλον λιγαρκες. παρκες, ρκετο εναι ο συνετοί, ο σώφρονες. νεπαρκες, λλιπες εναι ο φρονες μεταξ τν ποίων κα γώ.


Ο λέξεις ρκετός, διάρκεια, διαρκς, νεπάρκεια, νεπαρκς, ατάρκεια, ατάρκης, λιγάρκεια, πάρκεια, παρκ, παρκς, παράγονται π τ ρχαο ρμα ρκέω κα τ παράγωγό του ρκος (δν ξέρω κριβς ν τ ρκος προλθε π τ ρμα ρκέω τ ντίθετο) πο ρχικά, πως θ δετε κα στ Liddel and Scott , σήμαινε εμαι ρκετ σχυρς στε ν μυνθ, ρα παρκ, εμαι ρκετός.



αὐτ-άρκης, ὁ ἐαυτῶ ἀρκῶν, αὐτὸς καθ’ ἑαυτὸν ἐπαρκῆς
ἄρκος, τὸ μέσον πρὸς ἄμυνα ἢ ἀμυντήριον ἢ ὑπεράσπησιν
ἀρκέω, ἀποκρούω, ἀποσοβῶ, προφυλάττω, ἐπαρκῶ, ἀρκῶ
ἐτυμολογικὸ λεξικὸ Hofmann    


ρκος λέγανε τ ργανο γι μυνα γι περάσπιση, τανε τ μυντήριο μέσο, σχυρς θώρακας το γενναίου πολεμιστ. «λάμπραι κνάμιδ[ες, ρκ]ος σχύρω βέλεος» ο λαμπερς περικνημίδες, μυντικ πλο γι χτύπημα σχυρὸ, -γράφει λκαος κα «ρκος δόντων ς μυντήριον ποσόβησιν» λεγαν ο πρόγονοι ν τ μπερδέψετε μ τ μηρικ ρκος δόντων, ρκος εναι φράχτης κα παράγεται π τ ρμα ργω = γκλείω περιορίζω μποδίζω κλπ, π τ ρκος παράγεται κα ρκος). 


Η  ΙΕ ρίζα το ρκους εναι *arc κα *alc .  (που -ρ, δωρικ προφορ κα -λ, πελασγικ προφορά, π.χ., δερφς - δελφός, ρθε - λθε.) π τν αλκ  παράγονται κα τά:  λκαρ = προστασία μυνα προπύργιον σκέπη, λέξω πο σημαίνει πομακρύνω ποκρούω πωθ, γνστες λέξεις τ λεξικέραυνο παλξις λέξανδρος κ.α.π


                                λεξικ Hofmann   
     


Κα τ ρώτημα σύντροφοι τίθεται πλέον ς ξς: Ο περισσότεροι π μς δν διαθέταμε ρκος (μυνα) γι ν  ποκρούσουμε τς προκλήσεις τν καιρν μ΄ να ρκομαι σ΄ ατ πο χω. Τόσο εάλωτοι εμαστε δηλαδ τόσο ν-επαρκες ς χόρταγοι κα νικανοποίητοι διαρκς.


λλ κα διάρκεια προέρχεται π τ ρκος. Διάρκεια δηλαδ χρονικ συνέχεια χουν μονάχα ο θεοί. Ο θνητο χουν λάχιστη διάρκεια, εναι σχεδν στιγμιαοι….   Πόσο διαρκε μία ζω μπροστ στν πειρη διάρκεια. Μόνο ϊδιότης φθαρσία παντοτινότης χουν διάρκεια μ τ Δ κεφαλαο. Ατ πο λέμε διαρκς, συνεχς,  διηνεκς, διαλείπτως. μες μ τν λάχιστη διάρκεια νομαζόμαστε στιγμιαοι, προσωρινοί. Κα δν χουμε καμι διάρκεια σ σχέση μ τν αωνιότητα. Πρ΄ λα ατ πιθυμομαι συνεχς κα διακας. Εμαστε σ μία διαρκ λαιμαργία.

Δν λέμε ποτέ: «ρκε (!) ς δ...» λλ διαρκς κάνομεν: διότι ξικνούμεθα, π τ διέξοδο κα  κακοτράχαλο μονοπάτι τς νάγκης, μ τν ασθηση το νικανοποίητου.


Περ αταρκείας κα λιγαρκείας ο πρόγονοι μν εχαν ντίθετη ποψη:

«Ατάρκεια τελειότης κτήσεως γαθν· ξις καθ' ν ο χοντες ατο ατν ρχουσιν»,"όροι" Def 412, 2, 1 μς φησε παρακαταθήκη Πλάτωνας. ατάρκεια εναι τέλεια κατάσταση ναφορικ μ τν πόκτηση γαθν, εναι μία ξη πο σοι τν χουν γίνονται κύριοί του αυτο τους, ατεξούσιοι.

μέγιστος καρπς τς ατάρκειας εναι λευθερία μς λέει πίκουρος στν συλλογ  "πίκουρου Προσφώνησις" (LXXVII) κα συμπληρώνει στν  "πιστολ πρς Μενοικέα " [130]  " Κα τν ατάρκειαν δ γαθν μέγα νομίζομεν, οχ να πάντως τος λίγοις χρώμεθα, λλ΄ πως ἐὰν μ χωμεν τ πολλά, τος λίγοις ρκώμεθα, πεπεισμένοι γνησίως τι διστα πολυτελείας πολαύουσιν ο κιστα ταύτης δεόμενοι" Κα τν λιγάρκεια τν χουμε γι μεγάλο καλ χι γι ν ζομε πάντα μ λίγα παρ σν δν χουμε τ πολλ ν εχαριστιόμαστε μ τ λίγα πιστεύοντας ελικριν πς τν πολυτέλεια τν χαίρονται πι εχάριστα σοι τν χρειάζονται λιγότερο.

δ Δημοκριτος τ πάει παραπέρα:

«τράπεζαν πολυτελέαν μν τύχη παρατίθησιν, αταρκέα δ σωφροσύνη». (Κλικ εδώ απόσπασμα Β 210).

Τ πολυτελς δεπνο  τ προσφέρει τύχη ν τ λιτό,  τ ατάρκες σωφροσύνη.

Ατ λέγανε ο ρχαοι μας πρόγονοι.
Ποις τος κουγε μως;

Εναι πασίδηλο πλέον τι γι ν ντιμαχήσουμε σ΄ ατ πο ρχονται εναι ναγκαο ν δηγηθομε στν αξηση τς συνειδητότητας κα στν λιγάρκεια στοχεύοντας τν ατάρκεια.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου