Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011

Περὶ βρόμας




πόλεμος κατ τς βρόμας στ χρόνια
του ‘50 κα το ‘60

             


Εναι μεγάλο σφάλμα ν κάνουμε τν γνωστ προβολ το σήμερα πάνω στ χθές. Τ χθς ρμηνεύεται δι το χθές. σο περισσότερο ξεσκαλίζουμε τ παρελθν μως, τόσο περισσότερο θ τ καταλάβουμε. Ο σημερινο νέοι λοιπν πρέπει ν λησμονήσουν τς σημερινς προσλαμβάνουσες των κα ν θυμονται διαρκς τι μόλις πρν λίγες δεκαετίες δν πρχαν τ μίξερ, τ λεκτρικ πλυντήριο, μπιντές, τ πορρυπαντικά, πληθώρα τν φαρμάκων κτλ. κτλ. βρόμα εχε χίλιες ψεις πο τς ντανακλοσαν μύριες λέξεις:  λέτσος, λιγδιάρης, γλίτσης, κοπρόλακος, σκουπιδαριό, λουσιά, λεκές, λέρα, μαγάρισμα, μουντζούρα, λαδιά, γάριασμα, σκουρι κτλ.

βρόμα λοιπν μ μικρον κα χι βρμα μ ω πως τν γράφουν ρκετοί. Γι τν τυμολογία κα τν ρθογραφία δετε δ.

Ο δόλιες ο μανάδες μας –μ διαθέτοντας τ σημεριν λεκτρικ ργοστάσιο πο λέγεται κόμα κουζίνα- τος φευγε κλος στ σφουγγάρισμα, στ σπρισμα, στ μπουγάδα, στ πλωμα, στ σιδέρωμα (μ κάρβουνο), στ ράψιμο, στ φλιτάρισμα, στ ξετίναγμα, στ μάζεμα βροχόνερου, στ σβέστωμα, στ τρίψιμο, στ ζεμάτισμα τν ρούχων κτλ. λα ατ γι λόγους γιεινς (τ κορμ κα τ σπίτι δν πρεπε ν πιάσει παράσιτα) κα ποτυπώδους καθαριότητος.

Τ κόψιμο τν νυχιν ταν σκέτη ταλαιπωρία. κοβαν τ νύχια μ τ μεγάλο ψαλίδι. Νυχοκόπτες κα τέτοια δν πρχαν τότε κι ν πρχαν δύσκολα φταναν στ φτωχόσπιτα. Τ κόψιμο τν νυχιν δίως το δεξιο χεριο τανε μία δύσκολη πιχείρηση πο συνήθως, τν πιτελοσε μάνα μέχρι τ φηβικ χρόνια τν παιδιν της. Μετ ναλάμβανε σύζυγος. Στ χωρι ο περισσότεροι ντρες κοβαν τ νύχια τους μ τν κωλοκοτρονέικο σουγιά. Μιλμε γι τ νύχια τν χεριν. Γι τ νύχια τν ποδιν οτε συζήτηση, τ κοβαν δυ φορς τ χρόνο, κα πολ επα. Τ νύχια τανε γεμάτα λίγδα. Θυμμαι τν κφραση πο λέγαν τότε γ ατ τν περίπτωση: "τ νύχια σου χουν πένθος! "  Σήμερα στος μάγκες ρώτηση: χεις νύχια; εναι κρως προσβλητική, διότι τ ληθινό της νόημα εναι: "ν χεις μεγάλα νύχια λα ν μο ξύσεις τ΄ρχίδια". Τ νύχια δν τ κόβανε Παρασκευή.  Μία παροιμιώδης κφραση λέει: "στο χθρο σου τ σπίτι κόψε τ νύχια σου κι στους ν γκρινιάζουν! " πίσης πάρχει κα τ λαϊκ δίστιχο πο λέει:

Τετάρτη και Παρασκευή τα νύχια σου μην κόψεις
 και Κυριακή μή χτενιστείς, αν θέλεις να προκόψεις.

Παρεμπιπτόντως, τ νυχοφάγωμα θεωρετο μεγάλη γρουσουζιά. Ν ναφέρω δ κα τν συνήθεια πο πρχε τότε (κάποιοι τ συντηρον κόμα) φηναν μακρ τ νύχι στ μικρ δάχτυλο τν χεριν. Ξενόφερτη συνήθεια, (μλλον τν εσήγαγαν ο λληνες ναυτικο ντας πολυταξιδεμένοι κα μ ρκετ χρήματα, πρεπε μ κάποιο τρόπο ν ξεχωρίσουν...) γι ν ποδηλώνει κάποιον πο δν εχε νάγκη π χειρονακτικ ργασία γι ν πιβιώσει κα εχε μεγαλύτερο κύρος π ποιονδήποτε λλον πο λόγω δουλεις χειρονάκτη δν ταν δυνατν ν φήσει νύχι. Κάπου ναφέρεται σχετικ σ κάποιο βιβλίο της Πρλ Μπκ δν θυμμαι κριβς σ ποιό.


η τρόμπα του φλίτ
Στν καθημεριν μάχη μ τν καθαριότητα χρησιμοποιοσαν τότε: τν σβέστη, τν ναφθαλίνη, τ φλίτ κα ργότερα τ DDT, φάκες γι τ ποντίκια, τ σκούπα βέβαια, τν ταβανόσκουπα, τ φτερό, κα κυρίως τ σαπουνάκι  το θεο, πο φτίαχναν ο νοικοκυρς μόνες τους.

Τ σφουγγάρισμα ταν ξαιρετικς πίπονη δουλειά. Μέσα στ λεκάνη μ τ νερ ριχναν κα μία χούφτα σόδα, τσι τ σφουγγάρισμα γινόταν πι ποδοτικό. Τν σόδα τν χρησιμοποιοσαν κα στ πλύσιμο τν πιάτων. Τ πλύσιμο τν πιάτων, ( μ καυτ νερ παρακαλ) ταν κατάρα τς νοικοκυρς. Στ χωριό μου πο δν εχαμε νερό, οτε φς, τ πράγματα ταν ξαιρετικ δύσκολα. Τ λαμπόγιαλα  τ καθάριζαν π τς μουτζορες μ΄να κουρέλι. Τ τίναγμα τν ρούχων σες δν εχαν τ εδικ ξετιναχτήρι τ καναν μ τν πλάστη. Τ βαρι ροχα τ πλεναν στ ποτάμι, λόκληρη στορία… Γι ν προφυλάξουν τ τρόφιμα π τς μύγες, τ ποντίκια κα τς γάτες τ βαζαν στ φανάρι τς κουζίνας. γάτα πο ρπαξε τν συκωταρι ταν να κλασικ θέαμα το παλιο καλο καιρο (σκατά).

Φανάρι για τα τρόφιμα
Θυμμαι θαυμάσια τς τσίμπλες κα τς μύξες πο τρεχαν π τς μύτες τν συμμαθητν μου στ δημοτικό. Τ φτι τν παιδιν, συχνά, τανε πλυτα τόσο καιρό, στε κυψέλη πέτρωνε. Τότε (τ χω δε) ο μανάδες καναν να χωνάκι π χαρτί, τ χωναν στ φτ το παιδιο κα τ ναβαν! ποτέλεσμα : ζεστς έρας λιωνε τν κυψέλη, κα τ φτ ξεβούλωνε. Πολ καλ θυμμαι τ ποντικόλαδο πο σταζαν στ ατι τν παιδιν. Τ φτι τ καθάριζαν μ΄να μπαμπακάκι κολλημένο στν κρη νς σπιρτόξυλου. Τν πιτυρίδα πιτερίδα τν καθάριζαν μ διάφορα γρ μ βάση τ κιάφι (θειάφι), τ δόντια πλούστατα δν τ καθάριζαν.

Ν π κα μερικ πράγματα γι τ λούσιμο. Μ τν λέξη λούσιμο, κυρίως ννοομε τ λούσιμο τς κεφαλς. ν πάσει περιπτώσει στ σπίτια μας τότε δν πρχε μπάνιο, οτε καμπινές, (γι τ ποχωρητήριο θ μιλήσω παρακάτω).  Ο μανάδες λοιπν λουζαν τ παιδι τος μέσα σ΄να λεβέτι στν σκάφη το πλυσίματος, εδικ δ τ γόρια μέχρι πο μάλλιαζαν τ ρχίδια τους. παλιοκαιρίσια μάνα εχε σχέσεις παφς μ τ γιό της. Δν εμαι εδικς κα ς μν πεκταθ το θέματος, πλς τ παραθέτω. Στ λούσιμο πρεπε λοιπν κάποιος ν βοηθ, γιατί δν πρχε τρεχούμενο νερό, ξ ο κα παροιμία : "λούζεις μέ, χτενίζεις μέ, ξέρω ποι ΄να μάνα μου". Δν λουζόντουσαν τν μεγάλη Παρασκευή. Στ λούσιμο χρησιμοποιοσαν συχν τ νερ τς βροχς, πο τ μάζευαν τοποθετώντας σούγελα  γύρω π τς στέγες κα τς ξελότζες (πόστεγα σκεπασμένα κυρίως μ τσίγκο). πίσης τ χρησιμοποιοσαν κα στν μπουγάδα λλ κα στ βράσιμο τν σπρίων, λόγω τς μικρς του σκληρότητας. ν θυμμαι καλ μέσα στ νερ γι τ λούσιμο τν κοριτσιν βαζαν κυπαρισσόμηλα σκίνα. τσι τ μαλλι τος   γινόντουσαν στιλπν κα μοσκομύριζαν κιόλας.

 σκάφη πλυσίματος μαζί με την ξύλινη σκάφη
γιά το ζύμωμα του ψωμού.

γραψα κάτι λίγα γι τν πιτυρίδα. πρχε κα φθειρίαση χι στ δικά μου χρόνια λλ παλιότερα. κενο πο θυμμαι γ εναι κασίδα, γιατί πρξα κασιδιάρης. κείνη τν ποχ ο πιτσιρικάδες τρώγανε τ ξύλο τς ρκούδας π τς μανάδες τους τσι κα πλησιάζανε κάνα φίλο τους κασιδιάρη. πίσημη νομασία τς κασίδας εναι χωρ -τριχόπτωσις  κα τριχοφάγος. Τν κασίδα τν θεράπευαν μ κάτι λαϊκ γιατροσόφια. γ πρξα τυχερς γιατί μπάρμπας μου Φώτης, μ πγε σ ναν δερματολόγο κα μο δωσε θεραπεία μ ντιμυκητιασικά, τ ποία τότε δν πρχαν στν λλάδα (θυμμαι τ φερναν π τ Λονδίνο), λλις πρεπε ν μείνω 40 μέρες στ Συγγρο ν μο κάνουν ριζικ ποτρίχωση στ κεφάλι κα λλα τέτοια βασανιστήρια, μιλμε γι τ 1958 τώρα. κτς π τν κασίδα πρχε κα ψώρα. Τ πόσο διαδεδομένη ταν ψώρα ποδεικνύεται π τς πάμπολλες σχετικς λέξεις : ψωριάρης, ψωραλέος, ψώρας, ψωριασμένος, ψωριάρικος, ψωρόγατα, ψωρόσκυλο, ψωροπερήφανος κλπ. πάρχει κα περίφημη ψωροκώσταινα ποία το "γυν πτωχοτάτη κ Ναυπλίου πρς τν ποίαν προσωμοιώθη λληνικ πολιτεία, π Καποδίστρια, λόγω τς οκτρς καταστάσεως τν δημοσίων οκονομικν", διαβάζω στν Μεγάλη γκυκλοπαίδεια. ψώρα κα βεβαίως τ εγενέστατα παράσιτα πως ο ψύλλοι, προκαλοσαν μία δυσβάστακτη φαγούρα.  Γι τ φαγούρα, εναι χαρακτηριστικ χρήση το ρήματος "τρώει"  προσώπως. Σχετικ εναι κα παροιμία: "Εσαι λεύθερος κα σειέσαι, μ θ παντρευτες ν ξυέσαι! "  Τ ξύσιμο γινότανε κυρίως μ τ νύχια. Θυμμαι τ μακαρίτη τ Βασίλακα ν ξύνει τ πόδια του κα ν πέφτουν σωρς τ λέπια στ δαφος.

Τ πλούστερο ποχωρητήριο εναι παιθρος. Τ χωριάτικα ποχωρητήρια  εχαν μία τριγωνικ τρύπα πάνω π τν σκατολάκκο φτιαγμένη π τρες πλάκες ξύλα. τσι λοιπν τ ποχωρητήριο ταν νοιχτ κα πικοινωνοσε μ τ περιβάλλον. Ν τονίσω δ τι τ σιφόνι πρξε σωτήρια νακάλυψη, τόσο γι τν γεία σο κα γι τν ασθητική.

Ατ εχα ν π.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου