Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

Παρατιλμὸς τοῦ αἰδοίου




Ξυρισμένο μουν






λαϊκ κφραση "θς μουν τ θς κα ξυρισμένο", ποδεικνύει ατ κριβς πο λέει: τι ο λληνες ξεραν θαυμάσια τ θεσμ το ποτριχωμένου αδοίου. Σ΄ λο τν κόσμο τς νατολς π Αγυπτο μέχρι Πεκίνο τ ξυρισμένο μουν δν ταν μόδα λλ νόμος, ναγκαστικς θεσμός. Τ ξυρισμένο μουν ποτελοσε τμμα τς γενικότερης ποτρίχωσης. Ο παλιο θηναοι, ο γκάγκαροι, πρξαν π τος δουλοπρεπέστερους νεοέλληνες. Στν  θήνα δν κούστηκαν ποτ κλέφτικα τραγούδια. Ο δθεν ρχοντες το τόπου ρχικς ποταγμένοι στος Φράγκους κατακτητς ταν φτασαν ο τορκοι λλαξαν νδυμασία κα φος. Τώρα παρίσταναν τος τούρκους μπέηδες. Καμπούρογλου στ ργο του "στορία τν θηναίων" παρουσιάζει τ θιμα το γάμου στν παλι θήνα πο εναι καταφανς τούρκικα. Τ γάμο τν ελογοσε παπς λλ τν πικύρωνε καδής. ν διαβάσει κάποιος προσεκτικ τς φηγήσεις το Καμπούρογλου καταφανς θ συμπεράνει τι μεταξ τν λλων ο θηναες πρν τ γάμο τ ξύριζαν τ μουνί τους. Γράφει καμπούρογλου : νύμφη πως λες ο τουρκάλες πρεπε ν πάει στ χαμμ ν λουτροκοπανιστε. ν τ λουτρ νύμφη βαλε κινάδαις ες τν κόμην κα ες τος νυχας τν χειρν κα τος μεγάλους τν ποδιν…. τ διο βράδυ πήγαινε στ σπίτι τς νύφης τελάκισα (δήλ. λουτράρισσα το χαμμ) κα τν χτένιζε. κολούθως κατέφθανε στολίστρα γι τ ξεχνούδιασμα ξύρισμα τς νύφης. Κα νον νοείτω.

Ο γυνακες το σλμ τ ξύριζαν τ μουνί τους. Σύμφωνα μ μία ραβικ παράδοση μία γυναίκα πο ξαφνικ ντιμετωπίζει να λιοντάρι δν χει παρ ν το δείξει τ μουν τς-τ λιοντάρι μολάει να βρυχηθμ χαμηλώνει τ μάτια κα φεύγει. 

" βυλλισαι κρτι παρατετιλμέναι" σημειώνει ριστοφάνης στος βατράχους το (Δς εδώ στίχ. 516 σελς 38), κα συμπληρώνει σχολιαστς του (σελίδα 39 σχόλιο 516): βσαι, κμάζουσαι τν λικίαν. Λείπει "…τς τρίχας", α γρ μελλόνυμφοι τίλλουσι τς τρίχας, κ τούτου δείκνυται τι παρέτιλλον κα οονε ξέδερον τυπτον τ γυναικεον αδίον. Μ τ μουν ξυρισμένο παρουσιαζόντουσαν μπροστ στν νδρα τους ο γυνακες τς Λυσιστράτης. "άσωμεν τιλτον δέλτα!" ( ν τ φήσουμε μάδητο) πετάγεται χαζογκόμενα Μυρρίνη κε πο διαβουλεύονται ο γυνακες πς θ τιμωρήσουν τος ντρες, κα προτείνονται διάφορα.

ποτρίχωση το αδοίου κα γενικότερά του γυναικείου σώματος φαίνεται ν ρθε π μακριά, σως π τν Κίνα. Κα κυριάρχησε στν μέση νατολ στν μουσουλμανικ φρικ κα στν θωμανικ ατοκρατορία. Ο λευκς γυνακες τς κεντρικς κα βόρειας Ερώπης δν συγκινήθηκαν π τ νατολίτικο ατ θιμο. Μεταπολεμικς ο Ερωπαες ρχισαν ν φαρμόζουν τν ποτρίχωση στ πόδια κα στς μασχάλες- πιθανς ατ ν προλθε π τς νάιλον κάλτσες, τ μαγιό, κα τ μίνι. Σήμερα πολλς γυνακες χουν ρχίσει ν ξυρίζουν τ αδοο τους. Τ ατια παραμένουν γνωστα, πιθανς πειδ στένεψαν τ μαγι κα σχεδν λες ο γυνακες ξυρίζουν τ πλάγια το φηβαίου γι ν μν ξεπετάγονται ντιαισθητικς ο τρίχες. Δηλαδ τ μερικ ξύρισμα παγορεύτηκε π τ δημόσια προβολ το γυναικείου σώματος. λως ντιθέτως ο μουσουλμάνες ξυρίζουν τ μουνί τους γι ν ρέσουν στν ντρα τους

 Εναι γνωστ τι κα πολλο ντρες καταφεύγουν στν ποτρίχωση τελευταία. ξάλλου ο δελφς τάσσονται πρ τς λοκληρωτικς ποτρίχωσης. Γνωστ εναι πίσης τι ν τ πρτο χνούδι τν παρειν δ σκανδάλιζε καθόλου, γκαθωτ τριχοφυΐα στ σκέλη κα στν δρα νς ρωμένου ταν ηδιαστική. τσι στν ρχαία λλάδα ο φηβοι ταν ρχιζαν ν ποκτον τρίχες στς κνμες, ντρεπόντουσαν κα γ΄ ατ ξύριζαν τ πόδια τους. πάρχουν σχετικ πιγράμματα στν παλατιν νθολογία, πως γι παράδειγμα τ πίγραμμα (Παλατ. Ανθολ. 5,277) το ρατοσθένους το σχολαστικοῦ:


μοίως κα το λκαίου το Μεσσήνιου (Παλατ. Ανθολ. 12,30)

κνήμη Νίκανδρε δασύνεται, λλ φύλαξαι,
μ σ κα πυγ ταυτ παθοσα λάθη
κα γνώση φιλέοντος ση σπάνις. λλ’ τι κα νν
τς μετακλήτου φρόντισον λικίης.

Γύρω π τν πρωκτ τν ντρν φυτρώνουν κάτι λίγες τρίχες, ο δελφς κάνουν τ πάντα γι ν παλλαγον π ατς  τς τρίχες πο δν πιδέχονται εκολα τσιμπιδάκι γιατί πονον περβολικά. ξ ατο κα μάγκικη πειλή: "θ σο βγάλω τς κωλότριχες". λέξη κωλότριχα κατ τ μουνότριχα. ταν κάποιον τν χαρακτηρίζουμε μαλλιαρόκωλο συνήθως πονοομε τι εναι πολ ντρας. π τι θυμμαι ρος ρχιδότριχες εναι δόκιμος. πεναντίας λέξη τρίχας εναι μειωτική. πίσης πάρχει κα λαϊκ ρήση "μουν μ χωρίστρα" πο φέρει ερωνικ φορτίο. Κατ  τ φαινόμενα τ τρίχωμα το αδοίου προκαλε κατ κάποιο βαθμ μία πέχθεια. Γι ατ πιθανν βλέπουμε πολλος πίνακες παλιν ερωπαίων ζωγράφων πο πεικονίζουν γυμνς γυνακες τν ποίων τ φήβαιο εναι τριχο, λεο

Ν σημειώσω δ κα τ τόσο πώδυνο σχίσιμο το πέους π μουνότριχα.
Ο ντρες δν ξυρίζουνε τ’ ρχίδια τους, κόμα κι ν χουν κολλήσει μουνόψειρες. Σ κάποιες περιπτώσεις γχειρήσεων στν κοιλιακ χώρα μφανίζεται μία νοσοκόμα πο λέει στν σθεν τι εναι παραίτητο ν το ξυρίσει τ φηβαον. Συνήθως ο σθενες ζητνε να ξυραφάκι κα ξυρίζονται μόνοι τους- εναι κάτι πο τ κάνουν π λεπτότητα. δ χει θέση κα κφραση πο κούγεται: "θ μο ξυρίσεις τ ρχίδια"  πο εναι ξ σου προσβλητικ μ τν παράλληλη κφραση: "ν χεις νύχια λα ν μο τ ξύσεις". λλά, εναι προφανς κόμα χειρότερη εναι βρισι "θ μο κλάσεις τ ρχίδια" πάρχουν κα τ σχετικ δίστιχα* πο χει πλάση λαϊκς στιχουργς:

Τς παπαδις τ μούναρο τ μαυρομουστακάτο
Πολλ ψαλίδια χάλασα γι ν τ βάλω κάτω.

πως πίσης κα τό:
κλος επε το μουνιο: ντε ν ξυριστομε
Κι΄ μπέη-ψλος ρχεται, ν τν ποδεχτομε.

Προφανς τ μονόστιχο:
Κλος μ τρίχες. Μπαχτσς μ λουλούδια,
παιτε μία ξήγηση: ο κολομπαράδες δν γουστάρανε τ θηλυπρεπ παιδι κα προτιμοσαν τ ρρενωπ γόρια.

*Τ δίστιχα κα τ μονόστιχο π τν: Νεοελληνικ θυροστομία τς Μαίρης Κουκουλ




1 σχόλιο:

  1. μαλλιαρόκωλο είναι το κυνόροδο, ο καρπός της αγριτριανταφυλλιάς. κατ΄επέκταση και το ίδιο το φυτό. Γι αυτό λέγαν "θα βρεις το μαλλιαρόκωλο", δηλαδή θα πέσεις στα σφοδρά αγκάθια της αγριοτριανταφυλλιάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή