Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2011

Ἡ κλίνη παρὰ τοῖς ἀρχαίοις




Συνέχεια π τ προηγούμενο
                                                                        κλικ εδώ


"τηλόθι πάτρης, στν ποιχομένην κα μν λέχος ντιόωσαν·"  (ιλιάδα α΄ 31) . θ τν πάρω μαζί μου στν πατρίδα ν φαίνει κα ν μο ζεσταίνει τ κρεβάτι, λέει γαμέμνονας στν Χρύση, τν πατέρα τς  Χρυσηίδας  ταν ατς πγε στ στρατόπεδο τν χαιν μ δρα γι ν πάρει πίσω τν κόρη του.

λέχος –ους: νακλιντρον, κλίνη, στρωμνή, κλίνη ρωτος, φωλι πτηνο λλ κα δήλωση το σκελετο κλίνης φ ς τίθεται στρωμνή.

κπληκτικ ατ λέξη ρχεται π τν ΙΕ ρίζα *legh "κεσθε ν τος".
π δω παράγονται μία σειρ π λέξεις πως : λόχος, τόπος νέδρας λλ κα νοπλη μάδα στρατιωτν λλ κα τοκετός, γέννα.  λεχ –ους (λεχώνα πιθανότατα λόγω τς θέσης τς γυναίκας πο γεννάει) λέσχη, ρχ. σήμ. τόπος ναπαύσεως, τάφος) λλ κα δολεσχία κ.α.π

Βεβαα βλέπει κανες πόσο περίεργα εναι τ γλωσσικ παιχνίδια, ν γλώσσα μας διαθέτει τόσο ραες λέξεις γι τν κλίνη καθιερώθηκε τελικ ν λέγεται, π τν σχετικ κακόηχη κα ξένη λέξη, κρεβάτι.

Κλίνη, εν κα κοίτη. Εχαμε κα χουμε τρες ραιότατες λέξεις.
π τν κλίνη, μ θέμα κλν- χουμε: κλν-η (κλιν-ικός, κλιν-ήρης, κλιν-ισκεπάσματα), δ-κλινος, μονό-κλινος, κλιν-άρι, -κλιν-ής (πι-κλιν-ης, γονυ-κλινς), ν-κλιν-τρο. κλινική, κλινοσκέπασμα, κλινήρης κ.α.π. 

π τν εν χουμε: συνευνος, σοικκοιμώμενος ν τ ατ κλίνη, συνευνάζω, πανδρεύω, μείγνυμαι σαρκικς, ενουχισμός, ενοχος κα τς σχετικς λέξεις.  

π τν κοίτη χουμε: σύγκοιτος, σύγκοιτη, κοιτώνας κ.λ.π.

Σ τι φορ τ χρήση τς κλίνης παρ τος ρχαίοις.  

Τ κρεβάτι ταν τ κύριο πιπλο τν ρχαίων λλήνων, γιατί διάβαζαν, γραφαν κα σκέφτονταν ξαπλωμένοι στ κρεβάτι τους. Σημειωτέον τι τ χρησιμοποιοσαν γι κατάκλιση λλ κα κατ τ διάρκεια δείπνων κα συμποσίων, ντ καθίσματος. Εναι γνωστς ο πεικονίσεις δείπνων τς ρχαιότητας που ο συνδαιτυμόνες ξαπλωμένοι σ κλίνες πολαμβάνουν τ δεπνο π τραπέζια πο βρίσκονται μπροστά τους. 

Στ μηρικ χρόνια κλίνη εναι πλή. Περιγράφονται μως κα πλούσιας διακόσμησης κλίνες πως γι παράδειγμα στν λιάδα (ρ. γ΄στ. 448 ) "ν τρητοίσι κατεύνασθεν λεχέεσσιν." Τ κυριότερα μέρη τς μηρικς κλίνης εναι ο χλανες κα τ ρήγεα (Οδύσσεια τ΄337)  " το μο χλαναι κα ρήγεα σιγαλόεντα",  κα μν χλαίνη ταν να εδος, παχ π μαλλὶ, φασμα τ ποο ριχναν πάνω τους στ κρύα κα νίοτε τ στρωναν γι ν κάθονται ναπαυτικότερα. Τ τι δὲ, χρησιμοποιοσαν τ χλαίνη κα γι κλινοσκέπασμα γίνεται σαφς στν Οδύσσεια, ρκε ν διαβάσουμε στν ραψωδία ξ΄ τος στίχους 488, 500, 504, 513, 529, λλ κα στν ραψωδία υ΄ στ. 4. Τ δ ρήγεα ταν μαλακότερα κα πολυτελέστερα φάσματα π μαλλί. Στς κλίνες τν πιφανν νδρν στρωναν πρτα τ κώεα (δέρματα κυρίως π πρόβατα) πάνω δ τοποθετοσαν ρήγεα κα ποπάνω λιν φάσματα τάπητες. χλαίνα στ τέλος χρησίμευε γι σκέπασμα το κοιμώμενου. (δ. δ΄ 296 κα λ, ω΄643)

ργότερα πάνω στ κρεβάτι πάρχει στρωμν π χυρα λλα παρεμφερ λικ καθς πίσης προστίθενται κα μαξιλάρια. Σεντόνια μλλον δν χρησιμοποιοσαν, ν σκεπάζονταν μ κλινοσκεπάσματα τ κύρια λικ τν ποίων ταν τ μαλλ κα τ λινάρι. Τ χειμώνα στ κρύο μ αντρομίδες  κα μπαντανίες κα πι λαφρ στς ζέστες, λα φαντ πο τ φαιναν ο γυνακες στ σπίτι, πως κριβς γινόταν κα μέχρι πρόσφατα στ χωριό μου. Συνηθισμένα σκεπάσματα γι τος φτωχος ταν κα ο προβις κα τ δέρματα διαφόρων ζώων. Ποικιλία π κλινοσκεπάσματα κα μαξιλάρια προσέθεταν σ' να κρεβάτι πολυτέλεια κα σήμαιναν πλοτο. θήναιος στος δειπνοσοφιστς του γράφει γι ναν πλούσιο νεαρ νδρα: " Προσκεφλαια δ´ εχε τρα μν π τ κεφαλ βσσινα παραλουργ, δι´ ν μνετο τ καμα, δο δ´ π τος ποσ σγινοβαφ τν Δωρικν καλουμνων·" (VI, 255e)   λέγοντας χαρακτηριστικ πς στ κρεβάτι του εχε τρία μαξιλάρια γι τ κεφάλι του κα δύο κάτω γι τ πόδια. 

Τέλος φημισμένες πόλεις γι τν κατασκευ ναπαυτικν κα πολυτελν στρωμάτων, πως μς παραδίδει ριστοφάνης λλ κα κατ τν θήναιο, σαν Μίλητος κα Κόρινθος.

 Ατ εχα ν π.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου