Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Παρασκευή 9 Μαρτίου 2012

Από τον μύθο στο λόγο









Χθν τεκνώσατο φάσματ νείρων.1


Σύμφωνα μ τος περισσότερους μύθους ο νθρωποι εναι ατόχθονες. Χθν, γέν. χθονς νομάζεται γ, κα χθν μ: μάνα γ. Ο νθρωποι εναι γηγενες, κα γηγενς « κ τς γς γεννηθες» δν εναι λλος π τν ατόχθονα. πρτος πο γεννήθηκε π τ μάνα γ τς ρκαδίας ταν Πελασγός.2 π τ γ τς ττικς γεννήθηκε ρεχθέας.3 π τ γ τς Κωπαΐδας στ Βοιωτία λ-αλ-κομενες4

Ατο ο πρωτάνθρωποι, πο ξεπετάχτηκαν π τ γ σν τ δέντρα μ τν καιρ ρχισαν ν αξάνονται κα ν πληθύνονται… Τότε ταν πο ρθε Προμαθς, προνον Προμηθες ν τος δε! Κατ πς περιγράφει Ασχύλος:5

Ατο ταν σν ν βλέπανε
Κα ν μ βλέπανε.
Σν ν’ κούγανε κα ν μν κούγανε
μοιοι μ μορφς νείρων τ πάντα
μπέρδευαν κα νακάτευαν τ πάντα.
Οτε σπίτια ξέρανε/ οτε τς ποχς /οτε λογα/ οτε γιατρικά….

πλούστατα τρωγε νας τς σάρκες το λλου. Κα ν φιλάνθρωπος Τιτάνας θελε ν τος προσφέρει ς δρο τ «νθος τς πολυτέχνης φωτις» του πο κουβαλοσε στ νάρθηκα6 *pramantha7, τ μετάνιωσε γιατί επε:

το  θ καον τσι πως εναι χωρς μνήμη, χωρς κρίση, χωρς λόγο. Γι’ ατν τν *αι-τία [ρχικ σημ. «κατηγορία, παιτιότητα» *αι: τ διδόναι] φτιαξε π τ «νθος τς παντέχνης  φωτις»8 του, τ γράμματα κα τος ριθμος κα τος τ δωσε, κι κενοι ο νήπιοι παίζοντας μ τ πύρινα γράμματα σχημάτιζαν λέξεις μέσα στς ποες φώλιαζε λόγος, σύμφωνα μ τν ποο τ πάντα γίνονται, πάντα φύονται τ πάντα συντελονται. Συνδεδεμένα λα σ να,9 τρύπωνε λόγος στ βάθος τν πύρινων γραμμάτων, γινε τ μεδούλι τους πυρήνας τους. Διότι δ πο τ λέμε, κτς τν λέξεων λόγος δν μπορε ν σταθε, εναι πομφόλυγες πο διαλύονται. Κα ταν ναγκαο τ πύρινο καλούπι γι ν τν συγκρατε.



-Γι’ ατ τν *αι-τία μονολογοσε Τιτάνας. Γι ν μπορον ν  *αι-ταίουν πρτα μ τς κατάλληλες λέξεις κα ν-νυνται10 στ συνέχεια, δήλ. ν κινον τ χέρια τος κατ τν ρμόζοντα τρόπο, στε ν δίνουν κα ν πιάνουν ατ ποι-ταίουν, τ δ-*αι-τά τους, π.χ. στ νδι-*αι-τήματά τους.  Γι ν μπορον ν συλλέγουν τ λώγη11 το σίτου (π τ λέγω) χρειάζονται ο λέξεις πο συγκρατον τ λόγο κα τ λογισμό.

πρχε… κεχειρία (π τ χω-χερ) στν σύλλογό τους, στν μιλό τους, χωρς τ μιλιά; ναρωτήθηκε. χι βέβαια. Διότι τ δίνω τ χέρια στν κεχειρία, προϋποθέτει τι χάρη στν μιλία μου μαθαίνω τι χω χέρια χρήσιμα.

Ατ κα λλα σκεφτόταν θεος Προμηθέας12 νάμεσα στος κωφάλαλους ατόχθονες πο τν κοίταζαν σ μορφς το νείρου τσι πρε τ μεγάλη πόφαση ν τος δώσει τ πύρινα γράμματα πο συγκροτον τ λόγο. Πολ ργότερα τος δωσε κα τ φωτιά. Στ νομα το λόγου λοιπν ο νήπιοι ρχισαν ν κινονται λογικά. Σύμφωνα μ ατν καναν τς πιΛογές τους, διάΛεγαν, καναν τος ποΛογισμούς τους, βρισκαν τς ναλογίες κι τσι ρχισαν ν’ ποκτον Λογική. Στ τέλος, κι ν λόγος ταν κα εναι κοινός, μερικο ρχισαν ν πιστεύουν τι τάχατες εχαν διαίτερη φρόνηση.13 τσι, νας π τ Λόγο-του, γινε Λόγου-του, δήλ. Ατός, ατεξούσιος, πως σ π τ Λόγο-σου γίνεσαι Λόγου-σου πως γ γίνομαι Λόγου-μου, δήλ. ΕΓΩ… Τότε ταν πο παραβιάστηκε μέσα π γωισμος κα περοψίες πρώτη, ρχικ κεχειρία, γι ν συναφθε κα λλη στ μέλλον, τ κοντινό, τ μακρινό, καθς μεσολαβον πόλεμοι.



*1  «H γ γέννησε φαντάσματα νείρων».  Εριπίδης, φιγένεια ν Ταύροις στ. 1262  
*2  Πελασγός: "φασ δ ρκάδες ς Πελασγς γένοιτο ν τ γ ταύτη πρτος" Παυσανίας ρκαδικ Ι.4.
 *3   Ἐρεχθεύς:  προγονικς χθόνιος (γήινος) θες  τς ττικς γής, μισς νθρωπος, μισς φίδι. Θεωρεται τι βγκε, γεννήθηκε π τ γ, συμβολίζοντας τν ντοπιότητα τν ώνων στν ττική. «τέκε δ ζείδωρος ρουρα»,  τν γέννησε δότρα Γ μ. λιάδα ράψ.β στ. 548
*4  «Βοιωτος λαλκομενες πρ λίμνης Κηφισίδος νέσχε πρτος νθρώπων» ππόλυτος: το κατ πασν αρέσεων λεγχου Α 5.2.17
*5  «ο πρτα μν βλέποντες βλεπον μάτην…»  Ασχύλου Προμηθες Δεσμώτης στ.447
*6   «κλεψ νθρώποισι Δις πάρα μητιόεντος ν κοίλ νάρθηκι»  Ἡσίοδος ργα κα μέραι στ.52  Γι τ φυτ Ferula Communis, ρτηκας Νάρθηκας γνωστ κα ς νάρθηξ κοινς, περισσότερα δ: http://mde-didaktiki.biol.uoa.gr/mde8/gargeraki/triti_selida.html  
Τ κλαδ το φυτο, πο χει σωληνοειδ μορφή, χει να, σχετικ λαφρύ, ξυλδες περίβλημα κα στ κέντρο το πάρχει μία οσία πο ποκαλεται «ντεριώνη». ταν ντεριώνη εναι ξερή, καίγεται ργά, χωρς φλόγα. τσι ναβαν τ νάρθηκα σ μία κρη του μ ποτέλεσμα τ σωτερικό του ν καίγεται πάρα πολ ργά, πως τ βραδύκαυστο φυτίλι, κα χωρς ν καίγεται τ ξωτερικ ξυλδες περίβλημα. Ο νθρωποι, γι αἰῶνες κα χιλιετίες σως, στος τόπους που εδοκιμοσε τ φυτό, διατηροσαν κα μετέφεραν τ φωτι στ δύσκολα ταξίδια τους σ μεγάλες ποστάσεις, γι μικρς μεγαλύτερες χρονικς περιόδους, μ τ βοήθεια το νάρθηκα. Γι τν στορία ν ναφέρω δ τι -σύμφωνα μ τ παράδοση- ταν ο καλόγεροι το ουστινιανο κλεψαν π τος Κινέζους τ μεταξόσπορο τν κρυψαν κα τν μετέφεραν μέσα σ ραβδι π νάρθηκα.
*7  pramantha: δαυλς ξύλο πο δι τς τριβς παράγει φωτιά.
Pramantha  και τυμολογία τς λέξης προμηθεύς: « προνοητικός, προβλεπτικς» < πρ- + -μηθς < *μθος δωρικ *μάθος: τ φροντίς, μέριμνα, τ ποο νάγεται πίθ. στ ρίζα *ma-dh- το I.E. *men-dh- : μανθάνω κα μενθήρη
Ν πομε δ τι μύθος το ρωα πο κλεψε τ φωτι παντται σ διάφορες μορφς σ πολλ σημεα κα σ πολλος λαος πως στν Αστραλία στ Μελανησία στος Βουσμάνους στν Φιλανδία κλ. Κάποιοι φιλόλογοι κυρίως ξένοι ποστηρίζουν τ θεωρία τι Προμηθέας εναι στν πραγματικότητα λληνικ μορφ το πιθανς μόριζου σανσκριτικο pra-ma-ntha. Pramantha εναι τ κάθετο ξύλο τ ποο ο Βραχμάνοι μάγοι τ τριβαν μέσα σ μία σχισμ πάνω σ να ριζόντιο ξύλο κα δι τς τριβς ναβαν τ φωτιά. Γι περισσότερες πληροφορίες σχετικ μ τ μύθο δ: Prometheus
*«τ σν γρ νθος, παντέχνου πυρς σέλας», Ασχύλου Προμηθες Δεσμώτης στ.8 
*9  «στιν ν πάντα εναι». ρακλειτος π. 50β 
*10  ανυμαι: λαμβάνω καταλαμβάνω. «χείρας ανύμεναι» σφίγγοντας τ χέρια  μ. Οδύσσεια. στ. 500
*11   λώγη: καλάμη, κα συναγωγ σίτου
*12  Προμηθέας: Προμηθέας στ μύθο εναι τ σύμβολο το προνοητικο του δυνατο νθρωπου, πο ξυψώθηκε πάνω π τ μοίρα το θνητο, πο γγίζει τ θεο κα νοίγει στος νθρώπους τ δρόμο τς κυριαρχίας πάνω στ χθρικ περιβάλλον. τραγικότητα το Προμηθέα τν κάνει τ πρότυπό του τραγικο νθρώπου το πολιτικο νθρώπου κα μ ατν το τν κφραση πέκτησε παγκόσμια φήμη. Προμηθέας δν ταν θες κα σ ντίθεση μ λους τους λλους μίθεους δν ταν θεογέννητος. νέβηκε στν λυμπο μ τν δύναμή του κα μ τ μυαλό του. Συμβολίζει πίσης τ πνεμα τς λευθερίας κα τς μφισβήτησης πέναντι στν ξουσία (ΔΙΑΣ). Προβάλλει τ δύναμη το μυαλο κα τς θέλησης. Προμηθέας θ γίνει τ σύμβολο το τραγικο πολιτικο νθρώπου, το νθρώπου πο δημιούργησε τν πολιτισμό. Εναι ρωας πο ρθωσε τ παράστημά του μ τ δύναμη, μ τ θέλησή του κα τ τέχνασμα το νάντια στν ξουσία (θεοί). Ο θεο (Δίας) τν τιμωρον, λλ Προμηθέας κατάβλητος συνεχίζει ν ντιστέκεται. Κα στ τέλος νικάει κα λυτρώνεται.
*13  Σίβυλλα δ μαινομένωι στόματι γέλαστα κα καλλώπιστα κα μύριστα φθεγγομένη χιλίων τν ξικνεται τήι φωνήι δι τν θεόν. ρακλειτος π. 92 β


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου