Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Κυριακή 4 Μαρτίου 2012

Περὶ ἀνάγκης



νάγκη  

Ν μία λέξη πο χει τν τιμητική της δ κα κάμποσο καιρ τώρα.

ν δεχθομε τι νάγκη εναι κινητήρια δύναμη γι τος νθρώπους τότε, ναντίωση στν νάγκη εναι προϋπόθεση λευθερίας.

Ατο λοιπν πο ποθήκευσαν τ «μέλλον» τς  χώρας κα πέγραψαν τ νέο μνημόνιο μ λα τ παρεπόμενα, ν θυμονται τι βασικ προϋπόθεση εναι τι τ «παρν» πρέπει κάποια στιγμ ν χει τν δυνατότητα ν πληρώσει. νάγκη εναι πο μς δήγησε στν πογραφ φώναξαν ο πέρμαχοι το μνημονίου. νάγκη σς δηγε σ τραγικ λάθη φώναξαν ο κατήγοροί του. Ο πραγματικς νάγκες τς χώρας εναι πολ λιγότερες σ σχέση μ λες ατς πο θέλουν ν μς μφανίσουν ς παραίτητες,  λένε ο σκεπτικιστές. 

λα στριφογύριζαν κα ποτάχτηκαν γύρω π μία νάγκη.


 νάγκη, θε τς ναγκαιότητας, πεικονίζεται ς μία φτερωτ θε κρατώντας ναν πυρσό. φιγούρα νομάζεται ΑΝΑΝΛΗ στ βάζο. σως μοναδικ ρχαία ναπαράσταση θες, πο χει σημανθε μ τ νομά της. Συλλογ το Μουσείου: Πούσκιν Κρατικ Μουσεο Καλν Τεχνν, Μόσχα, Ρωσία
  
ννοια τς νάγκης ναδείχθηκε πολ νωρς π τος ρχαίους λληνες ς δεατ νθρωπόμορφη θεότητα. ταν λοιπν τς προάλλες ερωπαϊκς τύπος (ντυπος κα λεκτρονικς) κα ο τηλεοράσεις διατυμπάνιζαν τν πικρατοσα κατάσταση στν λλάδα μ τν λέξη «Χάος» θ πρεπε ν τ ψάξουνε λιγάκι παραπάνω κα θ ερισκαν τι στν λληνικ μυθολογία γι τος ρφικούς, τ Χάος (μαζ μ τν ρεβος), ταν τέκνο τς δράστειας (προσηγορία τς θες Νέμεσης π τν ποία οδες μποροσε ν ξεφύγει. Aδράστεια κ το ρήματος διδράσκω = φεύγω μ τ στερητικ μόριο α συνεπς- ναπόδραστη/ναπόφευκτη νάγκη) κα το ρακλ, πο στν ρφικ κοσμογονία εναι θες το γήρατου χρόνου. 

στόσο, στν πίσημη λληνικ θρησκεία, νάγκη εναι ρχέγονη θε πο ντιπροσωπεύει τν καθολικ ρχ τς «ναγκαιότητας», το ναπόφευκτου, προσωποποίηση το πεπρωμένου κα τς μοίρας. 

νάγκη ()

Ν πς ρμηνεύουν τ λεξικ τν σημεριν ννοια τς νάγκης:

1. ποχρέωση πο πιβάλλεται π συγκεκριμένες συνθκες («ξωτερικ ποχρέωση», ξωθεν πιβαλλόμενη δέσμευση).
2. συνεκδοχικ καθετ πο χρειάζεται κανείς, τιδήποτε εναι παραίτητο, στε λλειψη πουσία του ν γενν προβλήματα.
3. δύσκολη περίσταση, τ σοβαρ (οκονομικό, ψυχολογικό, οκογενειακ κ.λπ.) πρόβλημα
4. κατάσταση ψηλο κινδύνου κα κρισιμότητας, πο παιτε ξαιρετικ τοιμότητα γι τν ντιμετώπισή της.
5. ντονη, ζωηρ πιθυμία γι κάτι, τ ποο θεωρεται παραίτητο.

ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ

νάγκη βεβαίου τύμου, πιθαν ρχικ σημασία «στενοχώρια» π τν νδοευρωπαϊκ ρίζα *ank= κάμπτειν, κάμψις ξ ο κα γκν= πάσα γωνία, καμπή, κα γκάλη= κεκαμμένος βραχίων.  *ank [μ διπλασιασμ *an-ank νγκ (σως κα αγκή «γκαλι») νάγκη].  ν ατ τυμολογία εναι γκυρη, τότε ρχικ σημασία τς λέξης νάγκη θ ταν «ναγκαλισμός, ντονη περίσφιξη πο προκαλε δυσφορία».  Η *ank συγγενεύει μ τν πίσης ΙΕ ρίζα *nek κα *enek. Ο ρίζες ατς φέρουν τ σημασία το θανάτου, π ατς παράγονται κόμα ο λέξεις: νκ-υς = πτμα, νκ-υι-α = θυσία προσφερόμενη στος νεκρος κα νεκρός.

Ν μία λέξη δυσετυμολόγητη, δύσκολη, πο περβαίνει κόμα κα τος θεούς. «νάγκα κα θεο πείθονται» λέμε, «νάγκα δ’ οδ θεο μάχονται» λεγε Πιττακός, τοι: Οτε θες μπορε ν παραβιάσει τ νόμο τς νάγκης.

ταν Θαλς ρωτήθηκε στ συμπόσιο τν πτ σοφν «Τί τ σχυρότατον; νάγκη –πάντησε-μόνον γρ νίκητον» ( νάγκη γιατί εναι κα τ μόνο νίκητο). Πλούταρχος: τν πτ σοφν συμπόσιον 153 d 
  
«τς ον νάγκης στν οακοστρόφος;» (Κα ποις εναι κυβερνήτης τς νάγκης; ) ρωτάει χορς τν Προμηθέα δεσμώτη στν Καύκασό του.  Ο μορες ο τρίμορφοι παντάει τιτάνας. Δηλαδ Κλωθ Λάχεσις, τροπος κα ο ρινύες πο δν ξεχνον, ληκτ Μέγαιρα Τισιφόνη. στε π ατς (πο κυβερνον τν νάγκη) εναι πι δύνατος ( θες ) Δίας; Τ πεπρωμένο του δν μπορε ν ξεφύγει… παντ Προμηθέας. (Ασχύλου: Προμηθες Δεσμώτης στ. 515-519)  

Τν ’  ραψωδία τς λιάδας πο νομάζεται κα Διομήδους ριστεα μηρος τν χει φιερώσει στν Διομήδη. π δ διασώζει Φώτιος στ Βιβλιοθήκη του (βιβλίο 34 πρ 186) : ξ ο παροιμία « Διομήδειος νάγκη» π παντς κουσίου λεγομένη. Εναι τόσο σημαντικ νάγκη, πο μηρος δίνει τ νομά του Διομήδη ς πίθετο μίας καθολικς ρχς τς φυσικς τάξης, τς ρχς το κανόνα τς νάγκης, πο ποδηλώνει τ ναπόδραστο, τ κατανίκητο, τ διαμφισβήτητο, τ μοιραο, τ ναπόφευκτο, τ πιβεβλημένο. Γιατί ατς φοβερς κα τρομερς Διομήδης ματώνει τν φροδίτη, λαβώνει τν ρη κα ντιμάχεται τν πόλλωνα.

Στν γαμέμνονα –πάλι Ασχύλος-  βάζει στ στόμα τς Κλυταιμνήστρας τ στιγμ τς ποδοχς λίγο πρν τ φονικ τν περίφημη φράση πο ποκρύπτει τ μακάβριο σαρκασμ τς φόνισσας «Τερπνν δ ταναγκαον κφυγεν παν» (Αισχ. Αγαμέμνων στ. 902), τί χαρ ν ξεφύγεις τ ναγκαον  δηλαδ τ θάνατο π τ πεδία τν μαχν τς Τροίας – το λεγε μ πονηρι κα ποκρισία γυναίκα καθς Αγισθος,  ραστς της  τοίμαζε τ δίχτυ κα τ τσεκούρι στ παρασκήνιο).

Στν πολιτεία Πλάτων νομάζει «τρακτον νάγκη» τν ξονα τς περιστροφς τν ορανίων σωμάτων (πολιτεία Ι 616c),  κα στν Κρατύλο (420e) νάγκη νομάζει τ δύσβατη πορεία (γκη πορεία) κα π τ φράση ατ προκύπτει λέξη (αν)γκη. γκοςεος  εναι τ δύσβατο ρειν φαράγγι. δ προφανς Πλάτωνας κάνει πλάκα.

ριστοτέλης στ μετ τ φυσικ γράφει τι «νάγκη εναι ρχ κινοσα μποδίζουσα τν κίνησιν» πο προέρχεται π τν λεύθερη βούληση κα τ σκέψη. 

Σν κατακλείδα το πονήματός μου κράτησα τν ρήση το φοβερο πίκουρου: «Κακν νάγκη, λλ' οδεμία νάγκη ζν μετ νάγκης».  Κακ πράγμα νάγκη, μ δν πάρχει καμι νάγκη ν ζε κανες μέσα στν νάγκη, μς φησε παρακαταθήκη πρν π 2300 χρόνια πίκουρος,. κα βέβαια ο πολλο δν τν κούσαμε κι τσι φτασε ρα ν πληρώσουμε τ πέκεινα τς κρισίας μας.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου