Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011

Περί οἰωνών και ὄρνεων κι ἕνα παρεξηγημένο ὁμηρικὸ χωρίο







Ες οωνς ριστος, μύνεσθαι περ πάτρης.

παραπάνω φράση, εναι νας πομονωμένος στίχος, στίχος 243 π τν ραψ. Μ τς Ιλιάδας.

Ε, λοιπόν, σο θ τ παιρνε στ κρανίο, τόσο κι λλο τόσο κα παραπάνω θ γέλαγε μηρος μ τν παρερμηνεία, κάθε φορ πο θ κουγε τν τρόπο μ τν ποο παρερμηνεύεται στίχος του:

Ες οωνς ριστος, μύνεσθαι περ πάτρης.

Γι λόγους πο δυνατ ν κατανοήσω, στίχος ατς φοριέται πολ σ μιλιταριστικος- λληνοκεντρικος κύκλους κα κάθε στρατόκαυλος θνικιστς τν μολάει εκαιρίας δοθείσης- κα ελικριν ναρωτιέμαι ν κάποιος θ πρέπει ν τος ξηγήσει τ λάθος τους χι.

μως πειδ δια φράση κούγεται πολ κα π νθρώπους πο μφορονται π γνήσια πατριωτικ δεώδη, λέω ν τν ναλύσουμε λιγάκι, μπς κα σταματήσουν ν μφανίζονται μπροστ κάθε τρες κα πέντε διάφορα φασιστοειδ κα ν τν χρησιμοποιον τόσο λανθασμένα.

χουμε κα λέμε:

λοι ξέρουμε πάνω-κάτω τν στορία το τρωικο πολέμου: Ο ργεοι κστρατεύουν ναντίον τς Τροίας μ πρόθεση ν κδικηθον γι μία λεηλασία πο προηγουμένως εχαν κάνει ο Τρες στ δάφη τους. νάμεσα στ λλα, ο Τρες βούτηξαν κα τν λενάρα τ κουκλάρα, γυναίκα το Μενέλαου βασιλι τς Σπάρτης. ξέλιξη τς κστρατείας τν Δαναν εναι γνωστή: πόλεμος συνεχίζεται δέκα χρόνια κα νικητς δν πάρχει. Οτε ο Δαναο λένε ν τ παρατήσουνε, λλ κα ο Τρες μύνονται σθεναρά.

λιάδα λοιπόν, ξιστορε να μικρ διάστημα (πενήντα μία μερν γι τν κρίβεια) π τν δέκατο κα τελευταο χρόνο τς πολιορκίας τς Τροίας.

τσι πως τ θέτει μηρος τ διαμάχη, στ διάρκεια ατν τν δέκα χρόνων κεντρικ πολεμικ μορφ τν Τρώων ταν κτορας, ν κεντρικ πολεμικ μορφ τν χαιν ταν χιλλέας. Χωρς τν μαχητικ κτορα ττνται ο Τρες, χωρς τν χιλλέα δικα μάχονται ο Δαναοί. χιλλέας πέναντι στν κτορα, ατο εναι ο δύο κεντρικο ρωες, π νας σ κάθε πλευρά.

Στν λιάδα, λοιπόν, μηρος ρχίζει μ τνιν" το χιλλέα ταν δηλαδ χιλλέας τ εχε πάρει στ κρανίο μ τν γαμέμνονα κα χει πάει στν κροθαλασσι -κε πο πιάνουν ο εχς- κα ζητάει π τ θε Θέτιδα, τ μάνα του, ν ψήσει τ Δία προκειμένου ν τ φέρει τσι τ πράγματα στε ν ντροπιαστον στ πεδίο τς μάχης ο Δαναο μπς κα ντιληφθον πόσο μεγάλη νάγκη τν χουν. Δίας ψήνεται π τ Θέτιδα, κα ο Δαναο ρχίζουν ν παθαίνουν μεγάλα δεινά, ν χιλλέας εναι ραχτς στν παραλία κα παίζει τ κομπολογάκι του χωρς ν λαμβάνει μέρος στς μάχες. Τούτου δοθέντος, ο Τρες- μ πικεφαλς τν κτορα- κάνουνε μία ζόρικη πίθεση κα κοντεύουν ν πετάξουν τος Δαναος στ θάλασσα
.
μως, πως δη προαναφέραμε (κα πως δη χει διασαφηνίσει μηρος), πίθεση τνΤρώων εναι πιτυχημένη μόνο κα μόνο γι ν ντροπιαστον ο Δαναο κα ν ντιληφθον πόσο παραίτητός τους εναι χιλλέας. νίκη τν Τρώων εναι πρόσκαιρη, χει ρια.

μηρος χει δη ποσαφηνίσει πς μοίρα τς Τροίας εναι προδιαγεγραμμένη ξαιτίας κείνου το γιο το Πριάμου, το Πάρι. Πάρις εχε λαφυραγωγήσει τ γ τν Δαναν ρπάζοντας τν λένη κα ο Δαναο εχαν κάθε δίκιο ν ζητνε πίσω τ κλεμμένα. Καθόσον ο Τρες ρνονταν ν ποδώσουν πίσω τ κλεμμένα, μοίρα τους ταν ναπόφευκτη. Θ μποροσαν ν παραδώσουν πίσω τν λένη κα τ κλεμμένα κα στορία θ εχε τελειώσει δν τ δέχτηκαν μως. ς κ τούτου κπόρθηση τς Τροίας εναι ναπόφευκτη.

Τί γίνεται λοιπόν:

Στ ραψ. Μ, εμαστε στ σκην που πίθεση τν Τρώων χει ξεκινήσει. Ο Τρες πλησιάζουν πικίνδυνα πρς τ πλοα κα ο Δαναο πισθοχωρον. χουν ρθώσει κι να μυντικ τεχος μπροστ π τ πλοα ο Δαναοί, λλ κτορας χιμάει ν τ διασπάσει. Μ να τεράστιο λίθο πο ρίχνει σ μία πόρτα το τείχους, δρόμος νοίγεται κα ο Τρες πωθον τος Δαναούς. 

Κι κε πο λα φαίνονταν ν πηγαίνουν μία χαρ γι τος Τρες, ξαφνικ κάνει τν μφάνισή του νας οωνός. μφανίζεται νας ετς στν έρα πο πετάει π τ δεξι πλευρ τν Τρώων πρς τ' ριστερ κα χει πιασμένο στ νύχια του να μεγάλο φίδι. πρόσμενα τ φίδι κάνει να τσάφ, κα ρίχνει να τσίμπημα στν ετό. ετς παθαίνει ταραχή, βγάζει να πονεμένο κρώξιμο κα παρατάει τ φίδι πάνω π τος, μ κολοσυρτόν, πιτιθέμενους Τρες ν ατς πομακρύνεται πετώντας πρς τ ριστερ τσι πως τν βλεπαν ο Τρες.

Ν πομε δ λίγα πράγματα γι οωνούς.
 
οωνς εναι μία κπληκτικ λέξη:  Οωνός, «ρπακτικν ρνεον, μαντικν (προφητικν) πτηνόν, προφητικν σημεον, π τν πτηνν μαντεα. Μλλον κ το ΙΕ *o-isο[u]-noe μ ρχικ σημασία: φορμν, πετν πρς τινά, περ κ το προθέματος ο- = πρός, π  + *isu =βέλος ξ ο κα λληνικ λέξη ἰὸς= βέλος, κα ν μέρει παράγεται κα π τ ρμα "οω/οομαι" πο μεταξ τν λλων σημαίνει κα νομίζω, διανοομαι, χω κατ νο, στοχάζομαι. ρχικ λοιπόν, οωνς σήμαινε τιδήποτε σχίζει τν έρα σν τ βέλος.

Ο οωνοσκόποι ταν κάτι πονηρο τύποι πο παρατηροσαν τος οωνος (δηλαδ χαζεύανε τ πέταγμα τν πουλιν) κα μέσω ατν προέβλεπαν τν πορεία τν πραγμάτων. νάλογα μ τν ρμηνεία, γι κάποιον οωνό, ετε προέτρεπε τν νδιαφερόμενο ν προχωρήσει σ κάτι, ετε τν πέτρεπε. λα τ πουλι δν θεωροντο μαντικά. Τ κατ' ξοχν μαντικ πτην ταν ετός, τ σύμβολο το Δία, κα νάλογα π πο ρχόταν ρμηνευόταν ς ασιος παίσιος οωνός. ν ρχόταν π δεξι (πιδέξιος ρνις) δήλ. π τν νατολή, τ «ασιο», εοίωνο μέρος το ορανο τότε ταν καλ σημάδι (φρόνιμα βουλεύματα), ν ντίθετα ρχόταν π ριστερά, τ «παίσιο», δυσοίωνο μέρος το ορανο δήλ. π τ δύση πο εναι τ σκοτάδι, ζόφος κα χρος το Θανάτου, τότε ταν κακ σημάδι. Γι' ατ παρέμεινε κα μέχρι σήμερα κα φράση "εχομαι ν σο πνε λα δεξιά", π τν δεξι ρνι.

Τί γινε λοιπν σ' ατ τ περίπτωση μ τν οωνό;

Ο Τρες ταν ντιμέτωποι μ τος Δαναούς. ρνις πέταξε π τ δεξι πλευρ πρς τ ριστερ -τσι πως βλεπαν ο Τρες, πομένως ταν "παίσιος ρνις" γι τος Τρες. ντίθετα, τσι πως βλεπαν ο Δαναοί, ρνις πέταξε π τν ριστερή τους πλευρ πρς τ δεξιά. γουν ταν "πιδέξιος ρνις" κασιος ρνις" γι τος Δαναούς.

Τ περιστατικ γινε ντιληπτ π ρκετος Τρες.
 
νας ρνιθοσκόπος Τρώας, φίλος κα πασπιστς το κτορα Πολυδάμας, ταν εδε τ φάση φώναξε τν κτορα κα το επε: "ρ μάστορα, συγνώμη πού σου τ λέω, λλ τ ρνιο δειξε τι βρισκόμαστε μπροστ σ μεγάλο κίνδυνο".

κτορας ("θρασν κτορα" τν χαρακτηρίζει μηρος δ, δετε στ. 210) το πάντησε: σε μς ρ Πολυδάμα, χιλιάδες πουλι πετνε κάθε μέρα στν ορανό, τ μισ π δατα πετνε πρς το φωτς τ μέρη, δεξιά, κα τ πόλοιπα πετνε πρς το σκότους τν έρα, ριστερά. δ ρθαμε γι ν πολεμήσουμε, χι γι ν χασομερμε π τ πέταγμα τν πουλιν. Τί μαλακίες εναι ατς πού μου λές, δν βλέπεις πς Δίας μου προσφέρει μεγάλη νίκη κατ τν Δαναν. Κα σύ μου λς ν μν πακούσω στ θέληση το Δία κα πλς ν πακούσω στ σημάδι πο δειξε να ψωροπούλι. σε ρέ… δ λέει. Κα στ τελική, καλύτερος οωνς εναι προάσπιση τς πατρίδας. Ες οωνς ριστος, μύνεσθαι περ πάτρης.


Δηλαδ μ μία πι βαθύτερη νάλυση τί μς λέει δ κτορας.

σφαλς κα γνωρίζω πς "σσεται μαρ" κατ τ ποο θ νικηθομε κα Τροία θ καταστραφε. Κα βέβαια γνωρίζω πς ο θεο πιθυμον τν ποκατάσταση τς δικαιοσύνης κα τ σωστ εναι ν δώσουμε πίσω τ κουφάλα τν λένη ν πάει στ διάβολο κα ν συχάσουμε κα ν ζήσουμε ερηνικ κα ν γλυτώσουμε τν Τροία, μως μολονότι τ ξέρω λα ατά, γ θ συνεχίσω ν προασπίζω τ δικόν του πράγματος πο βέβαια κα τ χει πατρίδα μου, κόμα κι ν ατ σημαίνει τι τελικ θ πεθάνω μαχόμενος γι μία δικία κα συνεπεία τούτου πατρίδα μου θ καταστραφε! Πρ΄λα τατα γ κε, θ συνεχίσω ν μάχομαι περ πάτρης, μ μοναδικ ποτέλεσμα πατρίδα μου ν ξαφανιστε π τ χάρτη. Κι ατ τν μμονή μου -πο θ πιφέρει τν φανισμ τς πατρίδας μου- θ τν χω στερεωμένη πάνω στ βεβαιότητά μου τι δν πρέπει ν παίρνουμε τ ψωροπούλια πο πετον κα πολ στ σοβαρά, κα τι εναι σωστ ν λέμε "Χέσε μας κα σ ρ Δία κα ο οωνοί σου μαζί. Ες οωνς ριστος μύνεσθαι περ πάτρης".  Δηλαδή διαπράττω τν σέβεια ν μν λάβω π΄ψιν μου τος οωνούς, παρξη τν ποίων κα τ σημάδια τους οτε πο θ μ πασχολήσει καθόλου. Κα βέβαια ατή μου σέβεια πρς τν Δία θ φέρει τν θάνατο σ μένα κα συμφορς στν πατρίδα μου λλ γ θ πιμένω ν λέω περοπτικ κα ψωροπερήφανα τι "Ες οωνς ριστος μύνεσθαι περ πάτρης".

Περ ατο πρόκειται, φίλοι μου, κα γνωρίζετε λοι τα πέκεινα ατής της ιστορίας. Τροία τελικ πεσε, λώθηκε κα καταστράφηκε, φο προηγουμένως γενναιότερος μαχητς της σκοτώθηκε -μυνόμενος περ πάτρης, ναμφίβολα, λλ μυνόμενος ν δίκω κα δίχως σοφία, δηλαδ δίχως ν νδιαφέρεται γι τος καλος ( τος κακος) οωνούς. Τ παρεπόμενα τς στάσης του ατς, ταν λέθρια. ττα, καταστροφ τς πατρίδας του κα θάνατος.
 
Τώρα π πο κι ς πο ο διάφοροι περίεργοι κα ο στρατολάτρες πραν ατ τ μηρικ χωρίο κα τ κάνανε τσιτάτο κα κύρια ρχ κα προμετωπίδα τους, ελικριν δν μπορ ν καταλάβω... ποτίθεται πς γαπον κα πιζητον τ καλό της πατρίδας τους, ποτίθεται πς θέλουν ν εναι νικητς κα πατρίδα τους ν προοδεύει, παραδόξως πς μως υοθετον χωρία πο στν οσία ατς πο τ λανσάρισε δήγησε τν πατρίδα του στν λεθρο.

Τί ν π, βυσσος ψυχή τους. Πάντως σες σύντροφοι, ν μν τ πατήσετε κα ν μν πέσετε στ λούμπα. Ο καιρο ο μενετο Τ μάτια μας τέσσερα κι λα καρφωμένα στος οωνούς. Κι φστε τος θνικιστς ν περιφρονον τος οωνος κα ν περαμύνονται περ πάτρης μόνοι τους. Δν πάρχει λόγος ν τος κολουθήσουμε στν σέβειά τους κα στν καταστροφικ δρόμο πο πέλεξαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου