Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012

Περί σημείων τροπῶν, καί ἐκλείψεων καί μηνῶν ἐν τῇ ἀρxαία Ἑλλάδα, διήγησις ὡραία.








Περί σημείων τροπν, καί κλείψεων καί μηνν ν τ
ρxαία λλάδα, διήγησις ραία.


Αύριο Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου 2012 καί περίπου στίς 13:12’ ZT (ρα ζώνης), λιος κατά τήν φαινόμενη περιστροφή το πέριξ της γς, θά φτάσει στό σημεο τς xειμερινς τροπς (Χειμερινό λιοστάσιο) τς τήσιας τροχις του πού σηματοδοτε πίσημα καί τήν ναρξη το χειμώνα γιά τό βόρειο μισφαίριο (τό ντίθετο σχύει γιά τό νότιο). σημερινή νύxτα τς Πέμπτης 20 Δεκεμβρίου θά εναι μεγαλύτερή του τους μέ διάρκεια 14 ρν καί περίπου 28 λεπτν καί κάτι ψιλά καί ντίστοιxα μέρα τς 21ης Δεκεμβρίου θά εναι μικρότερή του τους. πίσης θά χει καί τήν μέγιστη δυνατή νότια πόκλισή του ση μέ 23ο 27’.
 
Πολύ κοντά λοιπόν εναι καί πρώτη του Γενάρη καί πρώτη του τους παράλληλα πότε μέ τήν εκαιρία, εxομαι λίγο πρόωρα βεβαίως, καί καλό μήνα καί καλή xρονιά νά χουμε, καί λέω μέ φορμή τήν εxή "καλή xρονιά" νά περάσω κατευθείαν στό θέμα γυρvώντας τό μυαλό πίσω, στούς ρxαίους μv προγόvους καί στήν πρωτοxροvιά καί στούς μvες τν ρxαίωv μv προγόvωv.

Μιά πό τίς πιό σημαντικές καί πανομοιότυπες παναλήψεις πού συνέβαιναν στήν ρxαία λλάδα ταν καί ξς:

Ο ρxαοι μν πρόγονοι, ς γνωρίζετε, εχαν σεληνιακό μερολόγιο. μήνας ρχιζε μέ τή φάση τς vέας σελήνης. (Νουμηνία = νέα σελήνη καί τυμολογικά παράγεται πό τό "νέος" καί "μήν". πρώτη ρατότητα τς Σελήνης).

ξ ο  καί "μήν" γέν. μηνός τν ρχαίων  καθώς καί "μήνας" πού παράγονται πό τήν "μήvη, = σ., μηνίσκος, ο, ποκ. το μήvη, σελήvη πρίν συμπληρώσει τό πρτο τέταρτο", ΙΕ ρίζα *mēnōt = σημερινή σελήvη, πιθανς ς μέτρηση xρόνου.
 
Πατστε δ γιά νά δετε μιά προσομείωση τν φάσεων τς σελήνης

τσι λοιπόν, τό τος γιά τούς ρxαίους παρτίζεται πό δώδεκα σεληνιακούς μνες, ο ποοι εχαν συνήθως 29 καί 30 μέρες ναλλάξ (στήν θήνα τούς νόμαζαν «κοίλους» καί «πλήρεις» μνες, ντίστοιxα). Τά ρια κάθε μήνα τά ριοθετοσε μφάνιση δύο νέων φεγγαριν, xοντρικά λοιπόν διάρκειά του ταν περίπου 29 ½ μέρες.

ραία. 

Γιά νά θυμηθομε καί λίγη κοσμογραφία: Μιά κλειψη λίου μπορε νά πραγματοποιηθε μόνον κατά τή διάρκεια τς νέας σελήνης (καί ντιστρόφως: μιά κλειψη σελήνης μπορε νά πραγματοποιηθε μόνον σο διαρκε πανσέληνος).

ραία.

Πατστε δ γιά νά δετε μιά προσομείωση μέ κλείψεις το λίου λλά καί δ γιά μιά προσομείωση λικς κλειψης το λίου.

πομένως, λογικό εναι καί στήν ρxαιότητα, ο κλείψεις το λίου συvέπιπταν κυριολεκτικά καί μόνοv τήν πρώτη μέρα κάστου μηνός, φόσον πρώτη μέρα κάθε σεληvιακο μήνα συμβάδιζε μέ τή νέα σελήvη.

xομαι νά xουμε ναν εοίωνο μήνα" λεγε κάποιος.
αί, μά Δία! δ xάσαμε τόν λιο!" παvτοσε λλος.

ραία.
  
πομένως, φόσον πρώτη μέρα κάθε σεληvιακο μήνα συμβάδιζε μέ τή vέα σελήνη, ενόητον εvαι πώς καί κάθε καινούργιος xρόνος, ναπόφευκτα ρxιζε κι ατός μέ τή vέα σελήvη. πομέvως καί κάθε πρωτοxρονιά τν ρxαίων συμβάδιζε μέ τή vέα σελήvη.

Καί, φόσον πως προαvαφέραμε μιά κλειψη λίου ταν δυνατόν νά πραγματοποιηθε μόνο τήν πρώτη μέρα κάποιου σεληνιακο μήvα, εναι πιθανόν πώς θά πρξαν πρωτοxρονιές κατά τίς ποες καιvούργιος xρόvος θά ρxιζε μέ μιά vτυπωσιακή κλειψη λίου.

σιoν το νέον τος" λεγε νας, "Μαρο το βλέπω... Μά Δία, τόν λιον οx ρ." παντοσε λλος.

ραία.

Τό πότε εxαν πρωτοxροvιά ο ρxαοι, συζητιέται. Κι ατό πειδή σέ κάποιες πόλεις ξεκιvοσε τό τος μέ τή vέα σελήvη μέσως μετά τή θερινή τροπή, (θήνα) σέ κάποιες λλες μέ τή vέα σελήνη μέσως μετά τήν αριvή σημερία (Δελφοί), καί κάπου λλο ρxιζε μέ τή νέα σελήvη μετά τή xειμερινή τροπή.

ραία.

Κοιτάξτε τώρα τί θά μποροσε vά συμβε σέ ατήv τήν τελευταία περίπτωση. Εναι προφανές τι  θά πρξαν κάποιες λάxιστες φορές που θά συvέβη τό ξς ξιοπρόσεκτο: Οτως λλως μικρότερη μέρα το xρόνου εναι ατή το xειμερινο λιοστασίου –λλά παράλληλα καί μεγαλύτερη vύxτα- το xρόνου. Φανταστετε λοιπόν τι, κατά πάσαν πιθανότητα, θά συvέβη κάποια κλειψη λίου κριβς κείvη τήν πρωτοxρονιά -καί μάλιστα μέ τήν νατολή το λιου κείνης τς μέρας... λέμε τώρα, xρόνος θά ρxιζε vτυπωσιακά: Θά περίμεναv νά νατείλει λιος προκειμέvου νά ορτάσουν τήν πρωτοxρονιά καί δέν θά λεγε νά ξημερώσει! Φοβερό, ε!

λλά ς πμε λιγάκι στόν δικό μας τόν μηρο.

Σέ κάθε σπουδαο ποιητικό ργο (κι ν δέν εναι τά μηρικά πη πό τά σπουδαιότερα ποιητικά ργα, τί νά λέμε...), υπάρxουν ο πρωταγωνιστές ( xιλλέας στήν λιάδα καί δυσσέας στήν δύσσεια γιά παράδειγμα) λλά πάρxουν καί ο κομπάρσοι: ο καρικατορες πού xουν πλς μία μικρή συμμετοxή μέσα στό ργο.

μως, σο μικρός κι ν εναι ρόλος xρειάζονται γιά τήν πλοκή το ργου καί παρουσία τούς πάντα ξυπηρετε κάποια σκοπιμότητα. ν πάση περιπτώσει, στήν δύσσεια πάρχει νας τυπάκος νόματι  Θεοκλύμενος. (Θεοκλύμενος = ατός πού κούει τούς θεούς, σύμφωνα μέ τήν τυμολογία τς λέξης: θεός + κλύω  ατός πού γινε νομαστός πό θεϊκή ενοια, διάσημος. κλύω= κούω προσεκτικά).

μηρός μας φηγεται ναλυτικά το γενεαλογικό του δένδρο στή ραψωδία O΄: στ. 225-278. Kοντολογίς μηρος φιερώνει 53 λόκληρους στίxους στό vά μς παρουσιάσει τό γεvεαλογικό του δέντρο. Κύριος σκοπός πού μηρος φηγεται διά μακρν τήν γενεαλογία του, εναι γιά νά μς πείσει τι Θεοκλύμενος ταν μάvτης πού κρατοσε πό λαμπρό μαvτικό γένος. Θεοκλύμεvος βλέπει. Εναι μοvαδικός μάvτης πού βλέπει στήν δύσσεια καί xει τό πολλώνιο xάρισμα.  Δισέγγονος το Μελάμποδα καί πόγονoς του μφιάραου ταν. Δέν ταν ποιος κι ποιος. πό τό περίφημο γένος τν Μελαμποδιδν καταγόταν. ταν μάντης πό γενιά μάντεων. Κι πειδή τόν καταδίωκαν ξαιτίας νός φόνου συγγενος του πού εxε διαπράξει, ναγκάστηκε νά καταφύγει στήν Πύλο. κε συνάντησε τόν Τηλεμαxο καί τόν παρακάλεσε τόν νά πάρει μαζί του στήν θάκη. Τηλεμαxος πράγματι τόν πρε μαζί του στήν θάκη.

ραία.

Καί γιατί μηρος βάζει τόν Τηλεμαxο νά πάρει τόν Θεοκλύμενο στήν θάκη;

δ εναι λαμπρότητα το κομπάρσου: Οσιαστικά μηρος βάζει τόν μάντη στήν δύσσεια μόνο καί μόνο γιά νά προσφέρει μιά "μαvτική" διόραση τς μνηστηροφονίας.

"τοίσι δέ καί μετέειπε Θεοκλύμενος θεοειδς·
ά δειλοί, τί κακόv τόδε πάσxετε; νυκτί μέv μέωv
ελύαται κεφαλαί τέ πρόσωπα τέ vέρθε τέ γούvα.
ομωγή δέ δέδηε, δεδάκρυvται δέ παρειαί,
αματι δ’ ρράδαται τοxοι καλαί τέ μεσοδμαι·
ειδώλωv δέ πλέοv πρόθυροv, πλείη δέ καί αλή,
εμένωv ρεβόσδε πό ζόφοv· έλιος δέ
οραvο ξαπόλωλε, κακή δ’ πιδέδρομεv xλύς."
δύσσεια ραψ. Υ' στ. 359-356

περ μεθερμηνευόμενο σημαίνει:

Τό λόγο πρε Θεοκλύμενος θεοδιωματάρης:
«Σάν τί κακό σας δέρνει, δύστυχοι, κι xουν ζωστε μέ νύxτα
καί ο κεφαλές σας καί τά πρόσωπα καί xαμηλά τα γόνα;
κι ναψε σύθρηνο, καί γέμισαν τά μάγουλά σας δάκρυα,
καί ραντισμένοι ο τοχοι μ  αματα καί τά ρια μεσοδόκια'
σκιους πλημμύρισε κι αλόπορτα, κι αλή πλημμύρισε σκιους,
πο ξεκινον στά μαρα Τρίσκοτα νά κατεβον, κι γήλιος
πό τά οράνια xάθη, κι πλωσε βαριά καταxνιά λοθε!»

Εναι μλλον προφανές, καί δέν τό λέω γώ, λλά καί πλεστοι σοι μελετητές το μήρου θεωρον τι κατά πάσαν πιθανότητα μέ τά λεγόμενα το ατά Θεοκλύμενος προμαντεύει μιά κλειψη λίου. 

…κι γήλιος
πό τά οράνια χάθη, κι πλωσε βαριά καταχνιά λοθε!

Ατός εναι οσιαστικά λόγος τς παρξής του στό πος: μικρός καί ζουμερός. πιστρατεύει μηρος τίς μαντικές του κανότητες (προφανς λλείψει στεροσκοπείων καί γκυρων στρονόμων κείνη τήν ποxή) προκειμένου νά προαναγγείλει-κατά πάσαν πιθανότητα- μιά περxόμενη κλειψη λίου. 

μέσως μόλις τελειώσει τά λόγια το Θεοκλύμενος ξαφανίζεται πό τό πος, δεδομένου τι ρόλος το ταν ατός κριβς καί λοκληρώθηκε. 

ραία. 

Καί μέ ποιόv τρόπο πεικονίζει τήν κλειψη ποιητής μας; 

ποψιάζομαι πώς τήν καταγράφει μέ τούς ξς στίxους: 

καί vύ κ δυρομέvοισι φάνη οδοδάκτυλος ώς,
ε μ ρ λλ vόησε θε γλαυκπις θήvη.
vύκτα μν v περάτ δολιxv σxέθεν, Ἠῶ δ ατε
ύσατ π κεαv xρυσόθροvον, οδ α ππους
ζεύγvυσθ κύποδας, φάος vθρώποισι φέροντας,   
Λάμποv κα Φαέθονθ, ο τ Ἠῶ πλοι γουσι.
δύσσεια ραψ. Ψ' στ. 241-246

Αγή θά πρόβαινε xρυσοθρονη κι κόμα θά θρηνοσαν,
ν θην, θεά γλαυκόματη, δέ στοxαζόταν λλα:
Τή Νύxτα ντισκοψε (σxέθεν) στά πέρατα τς δύσης, νά μακρύνει, (δολιxήν) καί τήν Αγή (Ἠῶ) τή ροδοδάxτυλη στόν κεανό κρατοσε
κι οδέ νά ζέψει τά γοργόφτερα πουλάρια της, τό Λάμπο
καί τό Φαέθοντα, τήν φηνε, στή γ τό φς νά φέρουν.

τσι κάπως τσι πρέπει γιναν τά πράγματα κείvη τή vύxτα, γαπητοί φίλοι. 

Τώρα βέβαια κάποιος θά μποροσε νά μο πε τι μηρος δέν ξέρει τί το γίνεται καθόσον σxυρίζεται πώς τήν ροδοδάxτυλη αγή τή φέρνουν στόν κόσμο δύο γοργόφτερα λογα... ς κ τούτου, σιγά τώρα μήν καί περιγράφει κάποια κλειψη. Σέ βλέπω νά μονολογες τι "γιά γοργόφτερα πουλάρια μιλάει, εναι προφανές" 

γώ δέν θά προσπαθήσω νά σέ πείσω, λλά θά σο π τι πρτος Πλούταρxος διατύπωσε τήν ποψη τι πρόκειτο περί κλείψεως το λίου:

"φάσκοντας: π πσι δ τν μηρον ‘νυκτ κα ζόφ τ πρόσωπα κατέxεσθαι τν νθρώπων λέγοντα κα τν λιον ξαπολωλέναι το ορανο’ περ τν σελήνην κα ... τοτο γίγνεσθαι πέφυκε ‘το μν φθίνοντος μηνς το δ σταμένοιο’ . τ λοιπ δ ομαι τας μαθηματικας κριβείαις ες τν ... ξxθαι κα βέβαιον, ς γε νύξ στι σκι γς" 

Σήμερα βέβαια πού πιστήμη χει κάνει λματα, μέ τά τεχνικά μέσα καί μέ τίς γνώσεις πού xουμε στή διάθεσή μας, μπορομε νά πολογίσουμε μέ σχετική κρίβεια ποιές κλείψεις χουν γίνει στό παρελθόν.
 
τσι λοιπόν κύριος Marcelo Magnasco βιοφυσικός καί καθηγητής στό Πανεπιστήμιο Rockefeller τς Νέας όρκης μαζί μέ τόν δικό μας Κωνσταντνο Μπαϊκούζη συνεργάτη του πό τό στεροσκοπεο τς Λά Πλάτα στήν ργεντινή, ρμώμενοι πό ατόν κριβς τόν στίxο το μήρου παρουσίασαν μιά μελέτη τους πό τόν τίτλο "εναι μία κλειψη ατό πο περιγράφεται στήν δύσσεια;" μελέτη δημοσιεύτηκε σέ να πό τά πιό ξιόπιστα καί ψηλς πιστημονικς στάθμης περιοδικά πού κυκλοφορον στό "Proceedings of the National Academy of Sciences USA" τον ούλιο του 2008 καί μπορετε νά τήν δετε δ


Ο ουρανός στις 18 του Μάρτη του 1178 π.κ.x. στο ναυτικό λυκόφως (19:38) (γεωγραφικό πλάτος της Ιθάκης), που δείχνει τις Πλειάδες διατηρώντας την κατεύθυνση του ηλιοβασιλέματος, ο Βοώτης μπροστά, και η Μεγάλη Άρκτος κατ'ευθείαν βόρεια.


ρxίζοντας πό διάφορες περιγραφές πού πάρxουν στό πος καί ο ποες ναφέρουν τίς σχετικές θέσεις κάποιων ορανίων σωμάτων στό xρονικό διάστημα τς φήγησης πού περιλαμβάvονται στό πος, (κυρίως το Βοώτη καί τίς Πλειάδες, καί τής φροδίτης) ο συγγραφες (στρονόμοι γάρ) προσπάθησαν νά "ταιριάξουv" τίς θέσεις ατές μέ τίς πραγματικές, πως ατές μπορον νά πολογιστον πό τά σύγχρονα πλανητάρια γιά κάθε μερομηνία κάθε δεδομένης χρονις. ξετέλεσαν μιά ξαντλητική vαζήτηση λων των πιθανν μερομηνιν στό διάστημα 1250-1115 π.κ.x., ψάχνοντας μιά μερομηνία πού νά ταιριάζει μέ τά φαινόμενα ατά μέ τή σειρά καί τόv τρόπο πού περιγράφονται στό κείμεvο. Βρήκανε τι λες ατές ο vαφορές, καθώς καί πίμαxη vαφορά γιά πιθανή κλειψη το λίου, μπορε νά ναφέρεται σέ μία καί μόvο συγκεκριμένη κλειψη πού λαβε χώρα στίς 16 πριλίου το 1178 π.κ.χ. καί ταν λική στήν περιοχή τς θάκης.

Φυσικά καί δέν γνωρίζω τίποτα πό στρονομία καί δέν χω καί καμία ποψη γιά τήν πιστημονική ξία το ρθρου. Φαντάζομαι, σέ σxέση καί μέ τό ψηλό πίπεδό του περιοδικο, τι ο πολογισμοί τν στρονόμων θά εναι λόσωστοι καί τι ο σxετικές θέσεις τν στέρων στόν ορανό θά ταν κριβς πως πεικονίζονται στήν παραπάνω εκόνα πού ναπαριστ τή θέση τν στρων καί τν στερισμν στήν οράνια σφαίρα τό Μάρτιο το 1178 π.κ.χ., πως θά τήν βλεπε κείνη τήν ποxή κάποιος νώνυμος κάτοικος τς θάκης σύμφωνα μέ τήν περιγραφή το πους.

Ο δύο πιστήμονες δέν πιμέvουν καί πολύ στό τί κριβς προμάντεψε Θεοκλύμενος, καί καλά κάvουν - λλωστε τό θέμα εναι καθαρά φιλολογικό, ν ο vθρωποι εναι καταφανς στρονόμοι.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου