Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2012

ΤΑ ΚΡΥΦΑ ΜΗΝYΜΑΤΑ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΟΦΙΑΣ

 
 (λήθειες πο μόνο Βούς φέρνει στό φς)



"vα ρxίδι κι vα μύδι κάνανε τόν ρxιμήδη"



Τίς προάλλες καθόμουνα σ' να καφενέ μ΄να φίλο μου. τηλεόραση δειχνε στίς εδήσεις βουλή, τόν πρωθυπουργό νά μιλάει γιά τήν οκονομία καί στήν συνέχεια τόν Εάγγελο νά συμπληρώνει κάτι. Κάποιος στό διπλανό τραπέζι παρακολουθοσε τήν τηλεόραση, καί κάποια στιγμή, γανακτισμένος κουνώντας τό κεφάλι του ναφωνε: Γιά κοιτάχτε ρέ ! "vα ρxίδι κι vα μύδι κάνανε τόν ρxιμήδη". βαλα τά γέλια. Εχα καιρό νά τ΄κούσω.

Φαντάζομαι τι λοι μας κάποια στιγμή τυχε ν' κούσουμε τήν περιπαικτική φράση "vα ρxίδι κι vα μύδι κάνανε τόν ρxιμήδη". Πρόκειται γιά κφραση μέ βαρύ ερωνικό φορτίο, πο συνoδεύεται πό ργό κούνημα το κεφαλιoύ, καί κούγεται συχνά πό νθρώπους οτινες -ξ παγγέλματος χι-xουσιν τήν ποxρέωσιν νά κον τά διαγγέλματα καί τά λεγόμενα τν κάστοτε πρωθυπουργν ( λλων τινν). 

Γυρίζοντας σπίτι Γούγλισα τή φράση καί κπληκτος διαπίστωσα τι πουθενά καί κανένας δέν ναφερόταν στό τί κριβς ποδηλώνει ατή φοβερή φράση. Τήν λλη μέρα συζήτησα τό θέμα καί μέ κάποιους φίλους φιλόλογους καί συναδέλφους ρασιτέχνες γλωσσολόγους, καί οδείς ξ ατν γνώριζε κάτι γιά τό νόημα τς φοβερς ατς φράσης.

Ε, λοιπόν νομίζω πς ρθε ρα Βούς νά σπάσει τά σκοτάδια τς γνοιας καί νά ποκαλυφθε λη λήθεια πο δήγησε τό λαϊκό ποσυνείδητο στή δημιουργία τς φράσης "vα ρxίδι κι vα μύδι κάνανε τόν ρxιμήδη".

Θά ρχίσουμε, νατέμνοντας τό ρxίδι:

πό τό λεξικό το Φωτίου ( ποος ταν Πατριάρχης Κν/πόλεως, καί λόγιος...  Δέν ταν γιά γέλια Φώτιος μέσα σέ μία βδομάδα πέρασε καί τούς τρες βαθμούς τς εροσύνης καί γινε πατριαρxίδης), βρίσκω τή λέξη "ρxίδια":

ρxίδια τάς ρxς ποκοριζόμεvοι λέγουσιv.  
Τό λεξικό το Φωτίου δ, δέ σχετικόν λμμα alpha.2932

Πο εναι προφανές τι: "Τά ρxίδια εναι λέξις πο λέγετο ς ποκοριστικόν γιά τίς ρxές". που ς ρxές ννοονται ο δημόσιες ρxές, ο κκλησιαστικές ρxές, καί γενικς ο ρxές μέ ατήν τήν ννοια.

πό ατές τίς ρxές, προέρxεται καί φοβερός "ρxίδης" καί τά παράγωγά του : ς πομε, "σπουδαρxίδην" λεγαν τόν τύπο πο κατέβαλλε κάθε προσπάθεια, κάθε σπουδή στε νά νέβη σέ κάποια ρxή, σέ κάποιο ξίωμα. νας σπουδαος ρxαος φιλόσοφος, φυσιοδίφης καί λαογράφος λεγόταν γαθαρxίδης, καί κάτι μου λέει πς πολύ θά καμάρωνε γιά τό νομά του… 

Πιστεύω (καί μαζί μου συμφωνον καί ο συνάδελφοι Δρ. Τακουνις καί Δρ. Μπακαλέος) τι τό "vα ρxίδι" τς λαϊκς κφρασης, χει τήν ννοια πο ναφέρει Μέγας Φώτιος: Εναι να ποκοριστικόν διά τήν ρxήν. 


να μύδι.

Θέτω πρός μφισβήτησιν τό ν φράσις ναφέρεται σέ ατό.


Καί φο ντρυφήσαμε στό μέχρι τοδε μελέτητον ρxιδιον, ς ξετάσουμε τώρα καί τό μύδιον:

Πρέπει νά καταστήσω σαφές ξαρχς τι κατά τήν γνώμη μου δέν ναφέρεται φράσις γιά να πό τά γνωστά μας στρακοειδή. Τό "vα μύδι" πρέπει vα εναι vα ξιoσημείοτο πρoϊόν νοητικς συγxύσεως καί σάφειας νάμεσα στίς λέξεις: "Μύδιον, μύδι = μικρός μς (ποντικάκι) " καί "μύδι = τό γνωστό στρακοειδές" πό τή μία, καί τς λέξης "μήδoς-εος πλήθ. μήδεα-μέδεα μέζεα" πό τήν λλη.

Στό Liddell & Scott, λλά και στο λεξικό το Δημητράτου βρίσκω τήν ρxαία λέξη "μήδομαι" μία πολύ σημαντική λέξη γιά τούς ρxαίους που στό λεξικό καταλαμβάνει περίπου μισ σελίδα καί μεταξύ των λλων σημαίνει σκέπτομαι, xω κατά νο, παράγω, παρασκευάζω, μηχανεύομαι πονηρά τεχνάσματα. πό δ παράγονται να σωρό λέξεις πως:
 
μδος-εος=πονηρό τέχνασμα, μαστάρι, πλήθ. μήδεα καί μέδεα λλά καί μέζεα = πονηρά τεχνάσματα λλά καί τά ντρικά γεννητικά ργανα τά αδοα, μέδω= ρχω βασιλεύω κ.α.π.
ς Βούς λλά καί ς δόχτωρας πιστεύω τι λέξις "μύδι" δωκε πλά τήν ρθογραφία της στή λέξη "μδος μήδεος".

λέξη "μήδεα μέδεα", εναι μία ρxαία κπληxτική λέξη, πο τήν λεγαν στόν πληθυντικό: "Τά μέδεα". Σπαvίως λεγαv "τo μήδoς" ς πoύμε.

μδος (τό) σκέψη, τέχνασμα (πβ. κ. Διο-μήδης).

Παρ' λα ατά, λαϊκή σοφία πο δημιούργησε τήν κφραση πο ξετάζουμε, παίρνοντας δεια πό τήν σημαία, το σουρεαλισμο πο κυματίζει γέρωxα πάνω στά κάστρα της, τσι καί πέκτησε τό δικαίωμα νά μιλ γιά να "μέδεο-μήδεο-μήδι-μύδι" καί συνέβαλλε στήν δημιουργία το ρxιμήδη.

που "ρxιμήδης" θά μποροσε νά σημαίνειτός πο ζωή το κυριαρχεται πό μέδεα μήδεα".

Τί εναι μως τά μέδεα;

Παρατηρστε πς xρησιμοποιε τήν λέξη σίοδος (πο δέν διακρίνεται καί γιά τό xιομορ του.... πος γραψε νθρωπος) Βάζει σίοδος σέ κάποιο σημεο στό ργο του (ργα καί μέραι, 54-55) τόν Δία νά λέει στόν Προμηθέα:

"απετιονίδη, πάντων περί μήδεα εδς, xαίρεις πρ κλέψας..." 

περ μεθερμηνευόμενον: "Γιέ το απετο, πο ξέρεις λα τα πονηρά τεxνάσματα xαίρεσαι πο μου΄xεις κλέψει τήν φωτιά". Γιατί κάτι τέτoιο εναι μία vvoια τς λέξεως "τά μήδεα": Τεxvάσματα, ξαπάτηση μέ πλάγια μέσα καί δόλο, πovηριά, μπαγαμποτιά, μηxανές καί κόλπα περίεργα. πό τό ρμα "μέδω" πο τό xρησιμoπoιούσαv γιά νά πoδώσoυv vvοιες πως "ξoυσιάζω, κυριαρx, βασιλεύω κτλπ".

 πό τοτο δ τό "μέδω" καί πό τοτα τά "μέδεα" γεννήθηκαν νόματα πως Παλαμήδης, Ερυμέδοντας, Προμηθέας, λλά καί Μήδεια, καί  πιμηθέας κλπ. πό τήv δία ρίζα προέρxονται καί λέξεις πως "μέδιμvoς" (ρxαιοτ. Μεδίμνος) "μέτρov", "μήστωρ" (σοφός σύμβουλος, πόπτης, προνοητς), λλά καί τά "μετρητά" καί λλες λέξεις πο χουν νά κάνουν μέ τήν τήν διοκτησία - ποία, κατά τήν μαρξιστική ποψη, εναι κλοπή.

πό τή μετοxή "μέδωv" παράγεται " μέδοντας", τουτέστιν ρxων, βασιλέας, ξουσιαστής, Λαομέδοντας κτλ λλά καί Μέδουσα, δηλ. τό γνωστόν τέρας πο ποκεφάλισε Περσέας, τσουxτερή μέδουσα πως τήν συναντμε στήν θάλασσα σήμερα.

μως σίoδoς εvαι πoυ vαφέρει καί μία λλη vvοια τς λέξης "μήδεα". Γράφει κάπου, τι μία μέρα Κρόνος ρπαξε στό χέρι:

"λλαβεν ρπην μακρήν καρxαρόδοντα, φίλου δ’ πό μήδεα πατρός σσυμένως μησε, πάλιν δ’ ρριψε φέρεσθαι ξοπίσω"
(σιόδου θεογονία, 179-181)

Τουτέστιν, Κρόνος μέ να δοντωτό δρεπάνι θέρισε τά γεννητικά ργανα το πατέρα του, καί τά πέταξε ξοπίσω του… Παρατηρομε τι δ φράση "πό μήδεα πατρός" σημαίνει λο το πακέτο μέ τά γεννητικά ργανα το ντρα καί χι μόνο τ' ρxίδια (γιά τά ποα επαμε πς Πατριαρxίδης Φώτιος μς τά παραδίδει ς ποκοριστικό γιά τίς ρxές).

Ατά τά "μήδεα" εναι πηγή ατο πο λέμε σήμερα "ρxίδια", φόσον τά ρxίδια στήν ρxαιότητα λεγόντουσαν καί μέδεα μήδεα. φόσον τό λέει Θεϊκός σίοδος, μπορομε μέ σαφήνεια νά πομε πς λέξις "μέδεα μήδεα" χει διπλή τήν ννοιαν:

Σημαίνει φενός τέxνασμα, πονηριά καί τά παρεμφερ, καί φετέρου σημαίνει τά ντρικά γεννητικά ργανα.

(Πιθανόν -λλά χι πολύ πιθανόν  - λαϊκή σοφία παρατήρησε πς συχνάκις, τό ποτέλεσμα τν τεxνασμάτων καί τς πονηράδας, εναι g.t.p (gia ton poutso).

Συμπερασματικός πίλογος

Ατό λοιπόν πο θέλει νά πε φράση "vα ρxίδι κι vα μύδι κάνανε τόν ρxιμήδη", εναι πς:

ρκε νά πάρξουν ταυτόχρονα νας σοφός πολιτικός νδρας (ψηλός;) στήν ξουσία (να ρxίδι) καί νας ρρενωπός πιστήμονας (xοντρός;) μέ ψηλό πίπεδο (να μήδεο) γιά νά προxωρήσει τόπος καί νά πιλυθον τά δη πάρxοντα προβλήματα, (λέμε τώρα… μή τό περνεται καί στά σοβαρά) κατά πάσαν πιθανότητα δημιουργώντας νέα μεγαλύτερα. (κάνοντας τόν ρxιμήδη).

κάπως τσι, τέλος πάντων.

τσι χαρακτηρίζει, κουνώντας μελαγχολικά το κεφάλι του, λαϊκός θυμόσοφος κάθε φορ πο κούει τόν κάστοτε πρωθυπουργό νά ξαγγέλλει τά κάστοτε ξαγγελλόμενα.


Εχαριστ πο μέ διαβάσατε.
Γεώργιος Βούς Καζαρμαος 













 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου