Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου;

Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται

ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.

Νίτσε

Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2012

Λυσιστράτη





Νo peace no pussy
 







πολύ γε ν τ θεώ.
ε γρ καθοίμεθ νδον ντετριμμέναι,
κν τος χιτωνίοισι τος μοργίνοις
γυμνα
παρίοιμεν δέλτα παρατετιλμέναι,
στύοιντο δ
νδρες κπιθυμοεν σπλεκον,
μες δ μ προσίοιμεν λλ πεχοίμεθα,
σπονδς ποιήσαιντ ν ταχέως, ε οδ τι.
ριστοφάνoυς, Λυσιστράτη 148-154 

Καί μά τό θεό ρκετά πιά.
Διότι ν καθόμαστε μέσα περιποιημένες,
κι ν τριγυρνμε μέ διάφανα φορέματα
γυμνές καί χουμε ξυρισμένο τό μουνί σέ σχμα τριγώνου,
θά καυλώσουνε ο ντρες καί θά θέλουν νά μς τήν χώσουν,
ν μως μες δέν τούς πλησιάζουμε, λλά κρατμε ποστάσεις,
εμαι σίγουρη τι θά κάνουν γρήγορα ερήνη.

Λίγο τεροχρονισμένο λλά τί νά κάνουμε ργησα νά τό διάβασω τό ρθρο. Τούτου δοθέντος ξαναδιάβασα γιά μία κόμα φορ τήν κπληκτική κωμωδία το ριστοφάνη.

Δέν πιστεύω ατά πο λέει ζαμπέλ μεγκάνβι, τι μάδα της κολουθε τό παράδειγμα τν γυναικών τς Λιβερίας πού πεχαν πό τό σέξ στά πλαίσια μις κστρατείας γιά τήν ερήνη, λλά κάτι μου λέει τι κάτι θά πρε τό φτί της γιά τή Λυσιστράτη το ριστοφάνη, ν καί δέν παίρνω ρκο τι διάβασε τό κείμενο στό πρωτότυπο. Στή Λιβερία γιά παράδειγμα κάποιες γυνακες πεχαν πό τό σέξ στά πλαίσια μις κστρατείας γιά τήν ερήνη. Στό Τόγκο μεγκάνβι κάλεσε τίς γυνακες, πως κριβς επε, «νά κλείσουν γιά μία βδομάδα τίς πύλες τς πατρίδας στούς νδρες». Τό πόσο ποτελεσματική θά ταν ποχή τν γυναικών πό τά συζυγικά τους καθήκοντα σ'ατήν τήν περίπτωση εναι μφίβολο.

Μέ τό νά λλάζει μως τήν κωμωδία σέ πραγματικότητα, δικηγόρος π’ τό Τόγκο τς διαταράσσει να πό τά πιό βασικά δεδομένα το κωμικο, τό ποο εναι ναστροφή-νατροπή τς πραγματικότητας. Τά γεγονότα ρχονται πάνω κάτω κι τσι μπορον νά μβλύνουν (στω γιά λίγο) κοινωνικά πάθη καί ντάσεις. Στή ρωμαϊκή  κωμωδία π.χ δολος κυβερνάει μέ τίς πονηριές του τόν φέντη του. Στόν ριστοφάνη, ο γυνακες ποφασίζουν γιά τόν πόλεμο καί τήν ερήνη. Μέ τό νά παίρνει ατή τήν δέα στά σοβαρά, μεγκάνβι τς φαιρε τήν κωμική της διάσταση.

θεωρία στήν κωμωδία εναι δύσκολη καί τό γέλιο δέν νατρέπει πλς τήν πάρχουσα τάξη, τά πράματα εναι λίγο πιό περίπλοκα. Ναί, τό γέλιο πορρέει πό τή διασάλευση τς καθεστηκυίας τάξης, λλά προϋποθέτει τίς προκαταλήψεις μας, χωρίς τίς ποες κωμωδία δέν λειτουργε. Λυπμαι γιά τό συμπέρασμα στό ποο καταλήγω, λλά τί νά κάνουμε. κωμωδία εναι κατά βάση φύλακας συντηρητικν μλλον παρά προοδευτικν στοιχείων.

Λυσιστράτη πρωτοπαρουσιάστηκε στά πλαίσια μίας θρησκευτικς τελετς (τά Λήναια). λειτουργία της ς κωμωδίας βασίζεται στό τελετουργικό συστατικό της νατροπς τς κοινωνικς εραρχίας, τό ποο παράλληλα εναι συστατικό στοιχεο το κωμικο. Τό τι ο γυνακες παίρνουν τήν ξουσία στήν κωμωδία μς λέει κριβς τι κάτι τέτοιο ποκλείεται νά συμβε στήν πραγματικότητα. Καί δ γκειται τό στεο του πράγματος. Καί δέν εναι τυχαο τι οτοπία καί τό ξωπραγματικό εναι ρχή καί τό τέλος τς ριστοφανικς κωμωδίας. Τό κωμικό εναι κύρωση το κόσμου πως τόν ξέρουμε. Ατό μως τό "πως τόν ξέρουμε" εναι κριβς ο προκαταλήψεις μς τίς ποες κωμωδία, μέ τό νά τίς νατρέπει προσωρινά, τίς πιβεβαιώνει μόνιμα.

Τό πράμα μως καί πάλι δέν εναι τόσο πλό.  Βέβαια θά πρέπει νά γνωρίζουμε τι ο γυνακες διά μέσου της θρησκείας παιζαν πολύ σημαντικότερο πολιτικό ρόλο π' τι θέλουμε νά πιστεύουμε. λες ατές ο έρειες δέν ταν καλόγριες πο  ρνήθηκαν τά γκόσμια, λλά λειτουργοσαν σέ μία κοινωνία που θρησκεία καί πολιτική πολλές φορές ταυτίζονταν πόλυτα. Καί Λυσιστράτη δέν ταν πλς ποκύημα τς φαντασίας το ριστοφάνη γιά νά βγάλει γέλιο, λλά βασιζόταν σέ μία πραγματική φιγούρα. χαρακτήρας τς Λυσιστράτης λλά καί τς Μυρρίνης ταν μπνευσμένος πό δύο παρκτά πρόσωπα, τή Λυσιμάχη καί τή Μυρρίνη, έρειες καί ο δύο της Πολιάδας θηνς.
  
Λυσιστράτη βέβαια εκολα δίνει τήν ντύπωση τι εναι πλς μία τελείως φανταστική ρωίδα. λλωστε καί τυμολογία το νόματος τς παγορεύει οσιαστικά καί τό ρόλο της, ριοθετώντας καί τήν παρξή της στήν πλοκή το ριστοφανικο παραδόξου.

Λυσιστράτη < λύω (μέλλ. λύσω) + στρατός= κείνη πο διαλύει τόν στρατό.

Εναι ατή πο διαλύει τόν στρατό, ν παράλληλά το ρμα "λύω", μέ τήν ρωτική ννοιά του πο χει στά ρχαα λληνικά, πονοε κριβς τι Λυσιστράτη διαλύει τό στράτευμα παραλύοντας τά μέλη τν νδρν. στόσο τό νομα Λυσιστράτη χι μόνο ταν πραγματικό γυναικεο νομα, λλά παρέπεμπε καί στήν  πραγματική Λυσιμάχη καί στήν φιλειρηνική της στάση. Γιά σους δέν πιάσατε τό πονοούμενο, ριστοφάνης τό δηλώνει μέ σαφήνεια ταν Λυσιστράτη λέει παρακάτω: "ομαι πότε Λυσιμάχας μς ν τας λλησι καλεσθαι" (νομίζω κάποτε λοι ο λληνες θά μς λένε Λυσιμάχες, Λυσιστράτη 554).

ριστοφάνης δέν εναι καί πολύ εκολος στή διχοτόμηση καί στά κδικητικά νυστέρια τν κριτικν τς κωμωδίας.

Τό σχέδιο τς Λυσιστράτης εναι διττό. Ο νεαρές θηναες  θά πέχουν πό τά συζυγικά τους καθήκοντα καί ο γριές θά καταλάβουν τήν κρόπολη, μπλοκάροντας τήν πρόσβαση τν νδρν στά ταμεα τς πόλης, πλοτος τν ποίων στηρίζει τόν πόλεμο. Στό ναό τς θηνς Πολιάδας στήν κρόπολη, βέβαια, τόν πρτο λόγο  τόν χει Λυσιμάχη. Καί ο γυνακες ντί νά κουμαντάρουν τά τν οκιν των, τώρα κουμαντάρουν τήν πόλη. Τά καθήκοντά τους εναι τά δια, μόνο πο τά μεγέθη χουν λλάξει. πό τά ν οκω χουν περάσει στά ν δήμω. πίθεση πο κάνουν ο γέροι μέ τά παλούκια τους στήν κρόπολη εναι μία παρωδία τς σεξουαλικς στερίας πο χει καταλάβει τούς νδρες. Ο πύλες τς κροπόλεως παραμένουν ρμητικά κλειστές, καί ο εσβολες ναχαιτίζονται μέ να πρόσμενο κατάβρεγμα πο τούς προσφέρουν ο λεύθερες πολιορκημένες. Καί στό φινάλε μένουν βρεγμένοι καί μέ τό παλούκι… στό χέρι.

Τελειώνοντας τό διάβασμα δέν ξέρω ν κμος πλς νατρέπει τήν πραγματικότητα παίζει πικίνδυνα μέ τά ριά της, πως μου δίνεται ντύπωση τι γίνεται στήν περίπτωση τς Λυσιστράτης. Μόνο πο στήν περίπτωσή της μεγκάνβι μου φαίνεται τι κακς πρε κατά γράμμα τι λέει ριστοφάνης. φτά μέρες ταν ρκετές γιά νά λυγίσουν ο ντρες καί νά λήξει πελοποννησιακός πόλεμος, λλά ο μέρες ποχς πο κήρυξε μεγκάνβι δέν ταν ξίσου ποτελεσματικές. τσι πό τήν πανάσταση τς  δικηγόρου νάντια στόν «πρόεδρο» Φορέ Γκνασιγκμπέ λείπει τό ετυχές τέλος τς ριστοτεχνικς κωμωδίας το ριστοφάνη, τό ποο φυσικά διαφωνε  κάθετα μέ τήν αματηρή πραγματικότητα νός πολέμου πο συνεχίστηκε γιά χτώ χρόνια κόμα  μετά τό τέλος τς Λυσιστράτης.

Μετά πό λα ατά, καί γιά νά πιστρέψουμε στήν πραγματικότητα νομίζω να λλο θεμελιδες στοιχεο τς κωμωδίας εναι τι κφράζει μύχιους πόθους μας, πο δέν μπορομε νά πραγματοποιήσουμε. συνεχής σάτυρα τς νεκπλήρωτης καύλας επιβεβαιώνει ατήν τήν ποψη.


 Δρ Γεώργιος Βούς
  Αριστο-φαν-ικός






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου